Rosmarin
27-03-2008, 10:15
Hej!
Detta är min första tråd. Jag har fått aklejafrön och tror mig ha läst någonstans att de behöver kyla för att gro. Kan jag sätta in sådden i kylskåpet, och hur länge behöver de stå kvar där? Någon som har erfarenhet?
På fröpåsen tycker de att man ska så i november och vinterförvara sådden i kallväxthus, driva upp dem på våren och sedan plantera ut dem följande höst för en blomning det tredje året, men detta tycker jag känns väldigt långt och omständligt!!!
Tack på förhand!
Jag brukar ställa mina aklejsådder i kylskåpet, de gror för det mesta efter 4 - 8 veckor.
Rosmarin
27-03-2008, 10:25
Hej Betty!
Tar du ut dem när du ser att de börjar gro eller hur Gör du?
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2008, 10:25
Jag har nog mest sått akleja med färska egenskördade frön som bara slängs ut på hösten och så får naturen ha sin gång. Med köpefrön har man ju ofta en begränsad mängd frön + de är torra så man kan behöva ha mer kontrollerad sådd. 1-2 månader i kylskåpet bör de nog få stå innan man tar ut lådan för att se om de gror när de placeras varmare (om de gror i kylskåpet ska lådan ut i varmare och ljusare klimat). OBS! akleja anses ha ljusgroende frön så strössla bara ut dem på ytan av den fuktiga såjorden.
CITAT (Rosmarin @ 27-03-2008, 10:25)

Hej Betty!
Tar du ut dem när du ser att de börjar gro eller hur Gör du?
Jag tar ut sådden efter 4 veckor och ställer den i rumsvärme, om inget kommit upp på några dar/en vecka så ställer jag in sålådan i kylen igen och låter den stå där en månad till. Det händer att några frön hinner börja gro medan sådden står i kylen men de flesta gror några dagar efter att jag har tagit ut dem ur kylen.
martina, alafors
27-03-2008, 12:40
hej
Jag tror det kan variera mellan olika sorters aklejor, jag har t ex sått dockakleja som vill stå kallt först, men en del andra, t ex Nora Barlow har grott efter 1-2 veckor i vanlig rumstemperatur. Jag brukar testa med att låta det stå i rumstemperatur ett par veckor, funkar inte det åker sådden in i kylskåpet ett par veckor.
ewa zon 3
27-03-2008, 13:10
Rosmarin, om du berättar vilken sort akleja du har så är det lättare att tala om de behöver kyla eller inte.
/Ewa
Rosmarin
27-03-2008, 13:35
[attachment=15840:Ancolies.jpg]
Det finns inget artnamn på fröpåsen, men detta är vad som står angivet: Trädgårdsakleja i varierade färger, höjd 80 cm. Jag bifogar bild av påsens foto.
CITAT (Rosmarin @ 27-03-2008, 13:35)

[attachment=15840:Ancolies.jpg]
Det finns inget artnamn på fröpåsen, men detta är vad som står angivet: Trädgårdsakleja i varierade färger, höjd 80 cm. Jag bifogar bild av påsens foto.
Aquilegia vulgaris, den vill ha en kylperiod för att gro.
Har satt en del aklejafrön i år, en del åkte ut, på grund
av platsbrist och får gro ute men har satt en del inne också
bland annat Aquilegia vulgaris "Gardeners Store" (odla-erbjudande)
och Guldakleja. Dom grodde väldigt snabbt inne och har redan
skolats om, bara på någon vecka.
mamamaggan
27-03-2008, 18:33
Har sått flera sorters akleja utan någon kylperiod och det har gått bra. Har mina står på min inbyggda balkong där det är 15 - 20 grader.
Annars brukar jag så dem direkt i rabatten på våren , bara slänga ut dem i min " halvvilda " rabatt. Brukar gå bra det också. Sedan självsår de sig år från år också förstås.
Rosmarin
28-03-2008, 09:54
Tack så mycket för dessa svar. Nu står de i kylen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.