Full version: eurocentrismen....
jana
vår eurocentriska och romantiska sätt att se på världen sätter många käppar i hjulen för utvecklande, och avskärmar oss från resten av världen utan att vi vet om det....
skogstroll
hm ja så kanske det är g.gif har du något konkret exempel?
Bee
Jaha. d010.gif ...
*Stintan*
Kan du utveckla det lite?
jana
med andra ord...vi europeer är jävligt insnöade
Chamomille
Fast snart smälter nog snön. Hos vissa i alla fall.
Gossen Ruda
Arg ung människa vill förändra världen, suck. Anledningen till att Västvärlden, Europa och USA m. fl., ligger främst är framåtandan och avsaknaden av hämmande traditioner och religioner. Detta kan tyckas vara avskärmande av övriga som inte hänger med.
*Stintan*
CITAT (jana @ 27-03-2008, 11:10) *

Det påståendet får stå för dig. Jag håller inte med.
jana
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2008, 11:21) *
Arg ung människa vill förändra världen, suck. Anledningen till att Västvärlden, Europa och USA m. fl., ligger främst är framåtandan och avsaknaden av hämmande traditioner och religioner. Detta kan tyckas vara avskärmande av övriga som inte hänger med.

sådan slags "frsmåtanda" är inget att eftersträva. Hänger med på vad???
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2008, 11:21) *

Väl talat.
Aqvakul
Janas tredje tråd, där hon kastar ur sig ett affekterat och kontroversiellt påstående- syftet är väl knappast att skapa en intressant debatt, snarare att få uppmärksamhet - "Trolltider"
jana
fel aqvakul!! jag älskar att höra vad folk tycker om saker och ting. det kan vändas och vridas på allt från olika vinklar....det är det enda syftet...att få folk att tänka till o tycka
jana
och vidare så finns det mer diskussionsvärde i detta ämne än i många andra som flyter omkring här på forumet....mycket ointressant trams
rahmat2
CITAT (jana @ 27-03-2008, 10:52) *
vår eurocentriska och romantiska sätt att se på världen sätter många käppar i hjulen för utvecklande, och avskärmar oss från resten av världen utan att vi vet om det....

Först får jag berömma dig Jana för din sökande energi och samtidigt ditt sätt att diskutera. Många onödiga kommentarer hälls över dig med du står som ett fast berg!
Angånde denna tråd skulle jag kunna tycka följande:
1) vi pratar inom samhällsvetenskapliga ramar och med sådana termer.
2) Samhällsvetenskap är bara en gren av de övriga vetenskaperna.
3) västvärldens andra uppfinningar brukar vi inte ifrågasätta så lätt som samhällsvetenskapliga "uppfinningar" ( så som samhällssystem och samhällsstadgor).
4) har sett en "kärleksförklaring" till länder i syd(U-länder) som kan vara värd att tänka eller diskutera mer än vad det görs. Länder i Syd är inga homogena länder, utan samhällen med olika samhällsklasser som här i Nord.
5) Eurocentrism är inget för mig som är född i mekllanöstern att skämmas över, trärttom är jag stolt över att dela på ett synsätt med Européer inom samhällsvetenskapen precis på samma sätt som vi delar på synen på Pythagorassats.
6) Är villig att gå lägre i diskussion med dig.
jana
CITAT (rahmat2 @ 27-03-2008, 12:08) *
Först får jag berömma dig Jana för din sökande energi och samtidigt ditt sätt att diskutera. Många onödiga kommentarer hälls över dig med du står som ett fast berg!
Angånde denna tråd skulle jag kunna tycka följande:
1) vi pratar inom samhällsvetenskapliga ramar och med sådana termer.
2) Samhällsvetenskap är bara en gren av de övriga vetenskaperna.
3) västvärldens andra uppfinningar brukar vi inte ifrågasätta så lätt som samhällsvetenskapliga "uppfinningar" ( så som samhällssystem och samhällsstadgor).
4) har sett en "kärleksförklaring" till länder i syd(U-länder) som kan vara värd att tänka eller diskutera mer än vad det görs. Länder i Syd är inga homogena länder, utan samhällen med olika samhällsklasser som här i Nord.
5) Eurocentrism är inget för mig som är född i mekllanöstern att skämmas över, trärttom är jag stolt över att dela på ett synsätt med Européer inom samhällsvetenskapen precis på samma sätt som vi delar på synen på Pythagorassats.
6) Är villig att gå lägre i diskussion med dig.

men jag menar att "västerländer" hållning till andra kulturer är och har varit lääänge att uppfatta den egna kulturen som norm (och alltid utgå från den)....vidare vill vi gärna romatisera det vi inte vet så mycket om....och det kan man ju säga är det eurocentriska tänkandets baksida...
*Stintan*
Du kan ju börja med att utveckla din egen åsikt då. Att bara slänga ur sig ett påstående utan att tycka något själv verkar ju lite konstigt. Hittills verkar det på mej som om du bara är ute för att provocera.

Beträffande tramstrådar så fyller dessa uppenbarligen också en funktion. Vi har alla olika intressen och roas av olika saker så varför ha synpunkter på det. Du väljer ju själv i vilka trådar du vill delta eller hur?

rahmat2
CITAT (jana @ 27-03-2008, 12:16) *
men jag menar att "västerländer" hållning till andra kulturer är och har varit lääänge att uppfatta den egna kulturen som norm (och alltid utgå från den)....vidare vill vi gärna romatisera det vi inte vet så mycket om....och det kan man ju säga är det eurocentriska tänkandets baksida...

Om det är den militarismen som styrt världen under senare år kan jag säga så här att de är inget annat än högerextremister för mig.
*Stintan*

Då undrar jag om det inte är likadant på andra håll i världen. Är det inte så att alla kulturer ser den egna som norm. Dessutom tror jag faktiskt att det synsättet är ganska individuellt.
Fågelvägen
Hej jana! Har du som liten tyckt om att röra om i myrstackar och sedan tittat på hur myrorna kommer ut och rusar om varann och försöker rädda sina myrägg?
Anma

Man kan ju vända på saken. Hur förhåller sig asiater till sin kultur? Mellanöstern? Australien?
Tosan
CITAT (jana @ 27-03-2008, 11:10) *

Jo, det är en hel del snö ute, men insnöad? Nej, då ska det mer till...
jana
CITAT (rahmat2 @ 27-03-2008, 12:19) *
Om det är den militarismen som styrt världen under senare år kan jag säga så här att de är inget annat än högerextremister för mig.

men det här sättet att se är inte så mycket ur politisk vinkel

man kan ju dra gränser om man nu vill det....(jag tycker inte så mycket om sådana gränder men ändå) mellan västerländska
kulturer och andra kulturer genom dikotomier mellan progressivistiska och traditionalistiska kulturer. Västerländsk progressiv. kultur skulle då vara präglad av sånt somupplysningsfilosofins tro på förnuft och avstånd från religiösa eller politiska överhuvuden.Tro på framsteg ,utveckling, gårdagens ideer är snart förlegade här.I Traditional. kultur dominerar en tradition...stor tilltro och respekt för det "större" i tillvaron

Jag vill bara belysa olikheterna och att om man tänker genom en annan kultur förutsätter det att vi i vår egen kultur har de adekvata begreppen och den filosofiska bakgrunden för att förstå poängen i den andra kulturens tänkande...
mamamaggan
Visst är det så att vi med " framåtanda " ser vår kultur som den bästa! Så har vi väl alltid gjort? Vi hade så mycket " framåtanda " att vi för flera hundra år sedan koloniserade delar av världen som hade kulturer som var "lägre stående " än våran = västvärldens.

Om jag fattar dig rätt så är det här något som jag upptäckt för många år sedan. Att försöka förstå en annan kulturs synsätt kräver att man sätter sig in i hur den fungerar och vilka värderingar den har.

Hur vi kan fortsätta att hävda att just vårt synsätt är det bästa är för mig en gåta.
rahmat2
Varför skrev jag i denna tråd? jo, i vissa asiatiska kretsar kallas jag för Eurocentrist beroende på de samhällskrav som jag ställt mig bakom.
En sådan diskussion i filosifiska nivåer brukar inte vara fruktsamma om det saknas en politisk sida i diskussionen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon