Full version: Vad kan man använda
LadyG
Det står 1 msk sött vitt vin i ett recept på pannacotta men jag varken dricker eller uppskattar vin i någon form egentligen så då skulle resten bara bli uthällt tillslut. Finns det något man kan ha i istället? Eller måste jag köpa en hel flaska för en ynka matsked?

Tack på förhand!
KURT
Har du redan vanilj i? Annars brukar endel ha färska bär, sylt eller ev sötat vinäger PÅ den:

http://splendidtable.publicradio.org/recip...pannacotta.html
rahmat2
CITAT (LadyG @ 27-03-2008, 12:03) *
Det står 1 msk sött vitt vin i ett recept på pannacotta men jag varken dricker eller uppskattar vin i någon form egentligen så då skulle resten bara bli uthällt tillslut. Finns det något man kan ha i istället? Eller måste jag köpa en hel flaska för en ynka matsked?

Tack på förhand!

Är inte så bra på matlagning, annars skulle hjälpt till!
LadyG
CITAT (KURT @ 27-03-2008, 12:08) *
Har du redan vanilj i? Annars brukar endel ha färska bär, sylt eller ev sötat vinäger PÅ den:

http://splendidtable.publicradio.org/recip...pannacotta.html

Det är själva hallonsåsen som ska vara ovanpå som skulle innehålla in, det står 2 dl hallon, 1msk vitt sött vin och 1 msk strösocker. Däremot ska det visst vara vaniljstång i själva pannacottan, det ser ganska standard ut 3dl vispgrädde, 1 dl mjölk, 2 msk strösocker, 100g grovt hackad vit choklad och 2 gelatinblad. Till garnering kan man ha bär och nötter, om man vill.

Det jag gillar med receptet är att man kan göra alltihop dan innan, så man slipper stå med det samma dag som man ska bjuda på middag t ex. Skönt att slippa ha allt samma dag.

Kanske man kan byta vinet mot en skvätt lämplig saft?
Margith
Du kan hoppa över vinet helt och hållet. En ynka matsked i 2 dl hallon gör varken till eller ifrån.
JAG skulle ha bytt ut vinet mot 1 matsked sherry eller likör biggrin.gif
ampersson
Tror säkert du kan använda något annat. Annars kan du göra som jag gjorde för några år sen när jag inte hade nåt vin hemma och missat att man skulle ha det i receptet (Bolaget var inte öppet). Jag sprang helt enkelt ner till närmsta restaurang och förklarade situatuonen och fick efter ett skratt med mig en liten skvätt i en burk.
LadyG
Iofs, en matsked är ju så lite att det kanske inte märks om man bara mixar hallon och socker, och "glömmer" vinet. Med saftiga bär blir det nog saft så det räcker ändå smile.gif

Så modig att jag gör som ampersson är jag däremot inte, jag skulle bara rodna och stamma biggrin.gif biggrin.gif
*Stintan*
Tror din hallonsås blir precis lika god utan det där vinet och inte behöver du ha något istället.
Gåsis
En liten tanke var att man kanske skulle kunna toppa med en gnutta balsamicosås, sån där tjock sirap. Men jag vet inte.

/Åsa
Rosmarin
"Det är själva hallonsåsen som ska vara ovanpå som skulle innehålla in, det står 2 dl hallon, 1msk vitt sött vin och 1 msk strösocker."

Du skulle kunna testa hallon + en eller ett par droppar vinäger och sedan öka sockermängden (smaka av ) något.
LadyG
CITAT (Rosmarin @ 04-04-2008, 16:06) *
"Det är själva hallonsåsen som ska vara ovanpå som skulle innehålla in, det står 2 dl hallon, 1msk vitt sött vin och 1 msk strösocker."

Du skulle kunna testa hallon + en eller ett par droppar vinäger och sedan öka sockermängden (smaka av ) något.

Spännande förslag, det låter som att det skulle kunna fungera också!

Jag har skaffat hem ingredienserna, men jag ska nog skaffa vinäger också så jag kan testa. Smakar man av det innan kan man ju hälla ut om det blir knepigt.

Det ska bli kul att få användning för vinglasen, vi dricker ju inte vin men glasen var så fina så jag köpte dem ändå... Onödigt då kanske, men nu kan jag ju använda dem ändå! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon