Här är en av mina favoriter, och en av mina första planterade rosor i denna grupp:
"GHISLAINE DE FÉLIGONDE":
Det är en ros från 1916, skapad av Turbat i Frankrike. Rosen är uppkallad efter en kvinna med stort mod: Mme Ghislaine de Féligonde.Hennes man blev svårt sårad under 1:a världskriget, mitt i fiendelinjen, men hon tog honom därifrån och vårdade honom tills han blev frisk.
Växtsättet är brett, och den kan odlas både som buskros och som klätterros.Den har få taggar och grönglänsande dekorativa blad. Blommorna är fyllda och små till medelstora och växer klasar.
Färgen är fantastisk! I knopp är blomman orangeröd och skiftar sedan till aprikosrosa och koppargult till att nästan blekna till vitt.
Doften är stark och söt, enligt LÅG med inslag av kaprifol.
Blommar från slutet av juni till långt ut på hösten - varma höstar till jul här i zon 1-2...
Klarar till zon 4.
Mitt ex blev inköpt 1995. Det var egentligen ett felköp, för jag skulle haft en annan ros i stället, vilket jag ju inte ångrar i dag.... Den odlas mot ett plank på en uteplats och är över 1 m bred och c:a 2 m på höjden. Jag har aldrig haft några sjukdomar på min Ghislaine, men enligt LÅG kan den ibland drabbas av mjöldagg.

Ghisl m gräsh.JPG

Ghislain.JPG

Ghislain3.JPG