AnnammA
Jag tänkte fortsätta i Kajsas och Noranettans anda och presentera en ny rosserie, nämligen myskroshbrider, som har blivit en av mina favoritsorter. Jag kör på tills mina rosor/bilder tagit slut, och så kan väl andra som har fler sorter/bilder fortsätta?

Här är en av mina favoriter, och en av mina första planterade rosor i denna grupp:
"GHISLAINE DE FÉLIGONDE":
Det är en ros från 1916, skapad av Turbat i Frankrike. Rosen är uppkallad efter en kvinna med stort mod: Mme Ghislaine de Féligonde.Hennes man blev svårt sårad under 1:a världskriget, mitt i fiendelinjen, men hon tog honom därifrån och vårdade honom tills han blev frisk.
Växtsättet är brett, och den kan odlas både som buskros och som klätterros.Den har få taggar och grönglänsande dekorativa blad. Blommorna är fyllda och små till medelstora och växer klasar.
Färgen är fantastisk! I knopp är blomman orangeröd och skiftar sedan till aprikosrosa och koppargult till att nästan blekna till vitt.
Doften är stark och söt, enligt LÅG med inslag av kaprifol.
Blommar från slutet av juni till långt ut på hösten - varma höstar till jul här i zon 1-2...
Klarar till zon 4.
Mitt ex blev inköpt 1995. Det var egentligen ett felköp, för jag skulle haft en annan ros i stället, vilket jag ju inte ångrar i dag.... Den odlas mot ett plank på en uteplats och är över 1 m bred och c:a 2 m på höjden. Jag har aldrig haft några sjukdomar på min Ghislaine, men enligt LÅG kan den ibland drabbas av mjöldagg.

Ghisl m gräsh.JPG

Ghislain.JPG

Ghislain3.JPG
ewa zon 3
Jättehärliga bilder Anna och kul med en ny rosserie biggrin.gif
Ghislaine de Féligonde står redan på min önskelista

/Ewa
mamamaggan
Aj aj aj aj aj ! Det där rosträsket suger ner en mer och mer.

Så kul att du visar en serie med dina favoriter AnnammA ! Förstår varför du fastnat för den här rosen !
Kajsa
Vad trevligt Anna med en ny serie rose.gif och där i Skåne blir myskrosorna så stora och underbara
har förstått att det är dina favoriter

Här i Västmanland blir rosen inte större ca 1.5 m och jag snurrar ofta in den i vinterväv
renate
Trevligt med en ny rosserie,jag hade planerat att köper GdF i höstas som sällskap till min Celeste men blev avrådd då den inte blir så stor här i zon 4.Vackert är den.
AnnammA
CITAT (renate @ 27-03-2008, 22:26) *
Trevligt med en ny rosserie,jag hade planerat att köper GdF i höstas som sällskap till min Celeste men blev avrådd då den inte blir så stor här i zon 4.Vackert är den.

I bra läge, och med vintertäckning, kanske du kan göra ett försök, Renate...

Kul att ni tycker om idén med den nya rosserien blush.gif ...Något att ha och sukta efter innan rosensäsongen är på gång igen, eller hur? Och så är det ju för att fresta fler att hamna ner i rosträsket... tongue.gif Hm...
Eva i Höga
Åh, ljuvligt! Har skrivit upp den på min lista för inköp av årets rosor. Blir nog bra här i zon 2.
svennis

Plantor, Ghislaine i kruka som klarat dessa hård nätter som vi nu haft. yes.gif

Ghhislaine de Feligonde.jpg

2 plantor kan vara till salu. smile.gif
AnnammA
När jag letade efter annan fakta på nätet, hittade jag historien bakom rosens namn. En riktig kärlekshistoria! wub.gif Jag har lagt till informationen på faktainlägget.
noranettan
Vad trevligt att du kör igång en myskrosserie annamammA. Jag är sedan några år riktigt kär i myskrosor och har en del. Fast så som livet ser ut just nu i raketfart så hinner jag inte göra något album, jag får njuta av era bilder i stället. Nu ska jag fortsätta plöja igenom alla inlägg sedan sist jag var här - det babblas rosor något enormt ser jag! thanks.gif

Jag ser att jag hade en bild på min hemsida som jag kan lägga in. En favorit!
http://www.rosengardenibergslagen.se/Rosor...e_Feligonde.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon