|
Full version: Växthus köp
hej!
Kan ni hjälpa mig....ni som redan har ett växthus. Jag har grunnat på växthus i frera veckor nu, och jag kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa.
Har bestämt mig för att köpa ett växthus som kostar runt 10 000:-, på ca 10 kvm eller större. Jag vill ha sååå mycket yta det bara går för pengarna.
Först var jag inne på att köpa flera små med polykarbonat plast eller isolerplast och sätta ihop dem, för många säger att värmen håller sig jämnare i ett sånt. Men nackdelen i ett sånt, är ju att man inte ser ut i trädgården, och då kanske man mister en känsla?? Iofs så sitter jag säkert inte i växthuset när det är kanonvarmt, för då kommer jag hålla mig i skuggan.
Glas har ju både sina nackdelar & fördelar, fördelen är ju den att man kan se trädgården inifrån & se in i växthuset utifrån. Men är det hållbart?? Mina barn är ju större nu, och jag kommer placera växthuset nånstans där de inte leker.
Jag ska använda växthuset till att dra upp plantor från frö, ev ha tomat, paprika & gurkplantor i det också. Jag kommer ha både vatten & el i det, så jag kan använda värmefläkt vid behov. Jag kommer även köpa automatiska fönsteröppnare.
Äre ingen som har några bra tips???
Ringde till Skbv nyss, de har ett växthus i glas på 11,4 kvm till priset av 8795:-.....det verkar billigt ...eller hur???
Jag funderade på växthus i flera år.... och slog äntligen till för en tid sedan! Trodde jag ville ha plast men när jag såg ett plasthus i verkligheten backade jag till glas. Valde dock plast i taket av några skäl: enklare (tror jag?) montering, mindre krav på grunden, ingen risk för glas överallt om någon gren trillar ner, lite bättre isolering samt lite diffusare ljus om solen ligger på.
Det verkar som om Du i stor utsträckning kommer att använda huset så tidigt på våren som möjligt. Kanalplast isolerar bättre än glas. Om Du köper glasväxthus kolla så att det är 4 mm glas och inte 3 mm. Stor skillnad på hållbarhet.
Du har fått tips om kanalplast i taket, hade jag i dag skulle köpa hus hade jag valt kanalplast i taket. Om Din placering av huset ger en sida eller bakgavel som inte är så intressant att titta på välj kanalplast där. Med kanalplast i tak och kanske någon eller några sidor är det inte så mycket bubbelplast som Du behöver sätta upp när Du tidigt på våren börjar använda Ditt växthus.
Sussie F-Flower
28-03-2008, 00:52
Jag har varit på Bauhaus idag för första ggn. Premiär förra veckan, där jag bor. Dom hade iaf ett rätt så rymligt och fint växthus uppmonterat. Kollade aldrig måtten, men uppskattningsvis ca 3x4 m. (kanske strax under) Kostade nästan 8000:-. Vet inte om det hade vent.luckor. Tänkte aldrig på det.... Titta själv i Din butik.
Jag har kanalplast i mitt, det går att se ut lite genom den också. Nu finns det även en kanalplast med bredare kanaler som är mer genomskitlig. Har man glashus så ska man ha bubbelplast, skugggardiner eller ful skuggfärg på, när ser man ut då?
Tack snälla ni för era svar.....det blev ju inte lättare precis  .....men det var ju smart att sätta kanalplast i taket......Ska kolla runt lite till på nätet & es vad jag finner.
Kan kanske göra dej lite klokare i val av köp av växthus!  Eftersom vi har växthus av olika marerial, kan jag jämföra dem! Jag skulle utan tvekan välja polykarbonat. Ett glasväxthus är svårare att odla i pga av att solstrålarna blir väldigt starka där o du måste på ngt sätt skydda plantorna från denna direkta sol när solen lyser som starkast. Sedan är det ju svårare att hålla värmen kvar i det. Sätter du samma sorts plantor i glas o polykarbonat blir plantorna bättre i ett polykarbonathus. Fördelar med ett glashus är ju att de är billigare!
theseraphim
29-03-2008, 22:27
priset på glashusen är ju enda fördelen i slutändan men lägg också till olycksrisken som inte är försumbar heller, många skador varje år med dessa.
Men det är oerhört mkt trevligare med glas så att man både ser in i och ser ut ur växthuset. De som går förbi är ju nyfikna på odlandet och själv vill jag gärna se ut när jag är i mitt hus.
CITAT (theseraphim @ 29-03-2008, 23:27)  priset på glashusen är ju enda fördelen i slutändan men lägg också till olycksrisken som inte är försumbar heller, många skador varje år med dessa. Märkligt att Du skriver att många blir skadade varje år av växthusglas. Jag har aldrig hör talas om sådana skador. Kan Du verifiera Ditt påstående?
Tack för alla era svar, men nu har jag bestämt mig & redan beställt detta . http://www.skbv.se/templates/produkter-4.c...level4=A-602626 . Det är mitt första växthus, och jag hoppas att jag kommer att bli nöjd. Vill ju ha kvar känslan av trädgården både innanför & utanför växthuset o då anser jag att det är bäst med glas. Solens strålar är väl enkelt att stänga ute med skuggväv eller liknande, iallafall som jag har läst.
Jag har ett av varje, och jag lär byta ut kanalplasten inom några år, jag har det från bauhaus, juliana sunseeker plus, 11,6, och jag ångrar att jag köpte plast. Tomaterna smakar mindre inbillar jag mig, det är inge trevligt att sitta inne i växthuset, och efter fyra år växer det redan alger i kanalerna, plus att på något ställe har det krupit upp nåt djur i någon kanal och dött. Nu bor ju jag iofs i en av de regningare fuktigare delarna ab´v sverige, så algbildningen kanske inte blir så snabb i andra delar.
 Först kanske man ska tänka på vad man ska ha växthuset till, att man skall ha det för syns skull eller för att odla så snygga plantor som möjligt!? Om man gillar att putsa fönster samt laga hål och lägga ngr kronor till på värmen så är ju glas inte så tokigt! Man skall definitivt inte tro att ett glasväxthus kommer att se lika igenomskinligt ut som i katalogerna efter ngra år! Det blir mycket kalkbeläggningar!
Tullemaja
06-04-2008, 05:43
I mitt växthus (ca 20 kvm) har jag både kanalplast och glas. Jag valde glas på de 2 väggar som vetter mot trädgården, av den anledningen att det är trevligt att både se in i och ut ur västhuset åt det hållet. Isolerplasten har jag i söder- och västerväggen samt taket. Den bryter solljuset fint, man klarar sig utan skugg-gardin, som är ganska ful tycker jag. Till golv lades återvunna gamla handgjoda tegelstenar, finns att hitta i större kommuner, sök på Återbruket. Stenen reglerar värmen bra, håller värmen på natten, och om det är hett på dagen spolar jag golvet med vatten så dämpas värmen och luftfuktigheten stiger. Med ett golv är det dessutom lättare att ta in utemöbler, det är supermysigt att ligga under tomatplantorna en mulen dag och filosofera. Odlingen sköter jag i hinkar, kräver mer passning med vatten, men man slipper att gräva om hela växthuset till nästa säsong. På hösten tippar jag innehållet i mina rabatter som jordförbättring. Är det mycket rötter får man slå sönder klumpen först. Lycka till!
Behöver man inte bubbelplast om man väljer isolerplast till sitt växthus.
Jag står också i valet och kvalet. 4mm säkerhetsglas har ju inte de flest har bara hittat det hos Willab. HAR jag missat något företag?
Så nog lutar det åt isolerplast och skbv växthus mycket billigare än Willab men tycker att det är svårt att jämföra, hjälp emottages tacksamt.
Skall ha mitt växthus till pelargoner och lite exotiska växter och vill även kunna ha möjlighet att vinterförvara dom där....
Nu är det så att jag bor i kedjehus och kan inte grannen se mig så kan jag inte se dom, så kanalplast är ingen nackdel för mig det är bara väldigt tråkigt om de blir missfärgade på något år.
Kicki
 Hos mej trivs pelargonerna absolut bäst i polykarbonathusen, i glashuset bränns lätt bladen o blir röda. Plantorna blir heller inte lika snygga! Det som trivs bäst i vårt glashus är tagetes, utan tvekan!
netaave
09-04-2008, 14:31
Kul läsning i denna tråd, vi ska sälja hus o flytta till nåt bostadsrättsdito. Min tomt hittills har inte lämpat sig för växthus, men flyttar vi till en mer platt tomt ska jag bara ha ett. Smart att man kan ha både glas o kanalplast på samma växthus. Kan man beställa så överallt? t.ex. hos skbv? Att ha plattor i hela o odla i krukor o hinkar är nog min melodi också tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|