juddan
Jag har odlat physalis många år och alltid uppskattat växten. Jag har vetat (har ingen aning om ifrån vart) att den är ettårig så jag har alltid slängt den på hösten. Men nu förra sommaren sådde jag en physalis, som vanligt ifrån en frukt, som bara tok producerade frukt. Jag har inte sätt något värre, den hejdade sig inte. Jag hade inte hjärta att slänga den, och trotts att jag bor i kolsvartmörka Umeå så gav den frukt ända till julafton. Nu har jag den fortfarande vid fönstret, och den lever även om den inte ser otroligt pigg ut. Kan physalis leva två år, och i så fall, ger den frukt även andra året? Tack för svar!
/Judit
KURT
Jadå, den är flerårig, sök är på forumet. Du kan också ta sticklingar nu på våren, det går också betydligt fortare än att så nya plantor. Ofta klipper man ner den om man övervintar den inomhus.
rosita
Förra året hade jag en planta som var 3 år och stod i en 50-liters kruka. Den gav otroligt mycket frukt, men jag hade inte plats att övervintra den, så jag tog en stickling i stället. När jag tog upp den ur krukan, var det ingen jord kvar, utan bara rötter! -fear-.gif

När man övervintrar plantan, blir det frukt mycket tidigare än annars. Lycka till i fortsättningen! Tänk på att ge din planta en stor kruka!
MariaÖrebro
Har haft min i flera år och tagit sticklingar. Nu blev den dock så ful och ranglig att den åkte ut för ett par veckor sedan. Men det går att ha dem många år, bara man föryngrar dem genom att ta sticklingar!
Jimbo79
Jag undrar när och hur ni klipper ned de övervintrade plantorna. Jag planterade om och klippte min ena Physalis för några veckor sedan och den verkar inte må bra idag. Den andra ser dock jättekry ut och därför vill jag inte gärna klippa i den.

Tips?

Mvh, Jimmy
Tosan
CITAT (Jimbo79 @ 27-03-2008, 15:20) *
Jag undrar när och hur ni klipper ned de övervintrade plantorna. Jag planterade om och klippte min ena Physalis för några veckor sedan och den verkar inte må bra idag. Den andra ser dock jättekry ut och därför vill jag inte gärna klippa i den.

Tips?

Mvh, Jimmy

JAg klippte ner mina strax efter jul, men har inte planterat om dem än och de ser friska och krya ut. Däremot har jag dem ganska svalt och relativt ljust.
HAr du inte planterat om den skulle jag nog föreslå att du klipper ner den och ställer den så svalt och ljust (extrabelysning) du kan och vänta ett tag med planteringen. Har du planterat om den kanske du ska vänta ett par veckor med att kapa ner den.
Alexander-VG-zon3
här är också en som lyckas övervintra sin physalis ,, och nu har den även knoppar . jag var tvungen av plastbrist klippa ner den i vintras då den nästan hade 1m bred . nu är den en vacker ''grov'' buske . har övervintrat den svalt och ljust och gett den mycket vatten . nu har jag den ca +10c +15c och ljust och nya fina skott kommer med knoppar .
snigel
Min klipptes ned i november då den fortfarande gav frukt!
Nu skjuter den nya skott och 10 fina sticklingar växer så att det knakar.
Nu får jag se i sommar vilka som gav mest!
juddan
Åh, tack så jätte mycket för alla svar ni gett mig!!! Vad kul, då kan jag se fram emot en ny säsong med min super fruktgivande planta! Åh, jag som var så säker på att den var ett årig. Vad tur att jag inte slängde den. Det är inte för sent att beskära nu alltså?
evni
Jag tog också sticklingar av mina physalis men tyvärr fick jag vita flygare på mina så dom dog. Allihopa. sad.gif Hade väl ca. 20 sticklingar.

/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon