Full version: Lavendel
Odjuret
Hej, hallå!

Köpte en massa frön från tradewindsfuit för en billig penning nu när dollarn är billig och bland alla frö köpte jag Lavendel.
Den heter #1325 Lavendula angustifolia - Blue hidcote Lavender
Vilket ska vara den vanliga perenna lavendeln(?), men på påsen står det att de ska gro i 20-25graders värme.
Det står alltså ingenting om de ska stå kallt först.
Någon som har en aning om hur jag borde gå tillväga. Ett frö står i kylen redan men jag vill nog vara säker på vad jag gör innan resten görs av med.
Tack på förhand
/Odjuret
KURT
Vad jag vet så behöver inte lavendel stratifieras, det är väl en medelhavsväxt? Så den borde inte normalt få så mycket vinterkyla.

http://www.pfaf.org/database/plants.php?La...la+angustifolia
ewa zon 3
Tycker nog att de gror fortare och jämnare om man ger fröerna en kylperiod på ca 4 v.
Jämnaste kylperioden får man kanske nu, med våren på gång, i kylen +4 till 0 grader är lagom.
Så ytligt och täck tunt, fukta såjorden coh efter 1 dygn inne ställ i kylen. Täck gärna med plast så att sådden inte torkar ut.
Sedan fram i rumsvärme för groning.

/Ewa
Cathis
Jag satte fröer till vit lavendel för några veckor sedan. Dom grodde snällt
inne i rumstemperatur, lite väl snällt blink.gif men det går ju att dela med
sig happy.gif
Odjuret
Då så, det blir in i kylen med dem iaf 1-2 veckor smile.gif
Chivvie
Jag har vanlig lavendel på min sydsida av huset, en reaplanta för 5 kronor, och den frösår sig villigt utan att jag gör något för att hjälpa till. Det blir så mycket så att jag har gett bort i flera omgångar. Så jag tror inte att lavendel är speciellt krävande.
Jag bor 3½ mil norr om Göteborg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon