lolo
Jag har haft den i tre år nu i norrfönster. Den blommar sporadiskt, beror detta endast på att den står för mörkt? Vinterplacering? Sommarplacering? Denna passiflora har tjockare blad än den vanliga och blommorna är mindre, ska den därför ha annan skötsel än den vanliga?
CillaM
Hej lolo,

Det finns en hel del länkar om detta och jag känner att jag börjar upprepa mig, så istället för att göra det klistrar jag in ett inlägg som jag precis svarat på Passiflora-tips Sök gärna på passiflora i sökfunktionen och du får upp en hel del nyttiga tips tummenupp.gif
lolo
Hej! Jo, jag har nog läst dessa svar tidigare, men min fråga gäller en mer tjockbladig sort som har ett annat utseende i övrigt och mindre blommor (anspråkslösa, men fina), passiflora coriacea. Den är köpt av Anders Wennström och Katarina Stenman för ett antal år sen, den ser ut att må bra, men... g.gif
clivia
CITAT (lolo @ 27-03-2008, 16:38) *
Jag har haft den i tre år nu i norrfönster. Den blommar sporadiskt, beror detta endast på att den står för mörkt? Vinterplacering? Sommarplacering? Denna passiflora har tjockare blad än den vanliga och blommorna är mindre, ska den därför ha annan skötsel än den vanliga?

Lolo, det är möjligt att den blommar sporadiskt tack vare den mörkare placeringen. Jag har en korsning mellan P. suberosa och P. coriacea (P. `Curiosa´) och den blommar hela våren, sommaren och hösten tills mörkare dagar kommer. Hos mig är den placerad på den inglasade balkongen i öst hela tiden . Jag trodde först att det var P. coriacea, men det var den verkligen inte. Nu har jag båda två och ser skillnaden.

Det här är P. "Curiosa"

bladen
[attachment=16004:P.coriacea__blad.jpg]

blomma
[attachment=16005:P.coriacea__blomma.jpg][attachment=16006:P._coria...blomma_3.j
pg]

Lycka till! blomma.gif

MVH/clivia
lolo
Tusen tack för ditt svar! Fina bilder... Vet du om det är dessa tre "sorter" som finns och som liknar varandra på detta sätt? (två "rena" arter och en "hybrid"). Jag tycker coriacea, dvs batmanwing, är så snygg!
clivia
CITAT (lolo @ 30-03-2008, 21:53) *
Tusen tack för ditt svar! Fina bilder... Vet du om det är dessa tre "sorter" som finns och som liknar varandra på detta sätt? (två "rena" arter och en "hybrid"). Jag tycker coriacea, dvs batmanwing, är så snygg!

Du kan jämföra själv, de liknar inte så mycket varandra... shy.gif

Jag har lånat bilden på passiflora suberosa (har inte egen) från Internet, tyvärr inte alla passifloror presenterade där under namnet P. suberosa verkligen är det...
[attachment=16018:Passiflo...suberosa.jpg]

Men, ja, du har rätt P. coriacea är någonting utöver det vanliga vad gäller bladen... yes.gif

Jag måste tillägga att det existerar en till "ren art" som jag vet liknar P. coriacea och det är P. xiikzodz och "en hybrid" till som heter P. "Balam". Men det finns kanske ännu mer som jag inte känner till...
Bilder är båda lånade från Internet:

P. xiikzodz
[attachment=16032:passiflo...xiikzodz.jpg]

P. "Balam"
[attachment=16031:P._Balam.jpg]

blomma.gif

MVH/clivia
lolo
Vad intressant, det visste jag inte! smile.gif Tack för tipsen och ha en trevlig vår och sommar!

Förresten, Clivia, är du intresserad av att dela med dig av din Curiosa? mvh Ann-Louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon