Monica
Hej! Vi har nyligen tagit över familjens landställe i Stockholms skärgård. Min svärmor gick bort i vintras och vi har tagit över familjens landställe på Värmdö utanför Stockholm. Min svärmor var väldigt trädgårdsintresserad och vi har njutit av alla vackra blommor som kommit upp i vår/sommar. Det mesta är plantor vi sett förrut, eller kan identifiera, men det är en buske jag aldrig sett förrut och undrar om någon kan ha en ide om vad det är. Det är en buske som påminner om en hallonbuske, men bladen är större. Sen blommar den med stora lilarosa blommor som ser ut som nyponrosor. Stammen är också lite taggit, precis som hallon. Vad är detta? En avancerad form av hallonbuske? Vi har inte varit på landet på ett tag så jag har inte sett om det har bildats några frukter där blommorna var ännu, men vi ska dit i helgen. Om någon känner igen detta och vet var det är och var busken kommer ifrån urprungligen, skötselråd - ja vad som helst, så blir jag tacksam.
kerstin z5-6
Låter som rosenhallon .. de klarar sig utan spec skötsel ,snarare är det gallring som gäller ..men söta är de smile.gif smile.gif
Monica
Rosenhallon... ja det var ju ett passande namn då den ser ut som en korsning mellan hallon och nyponros. Är det en ny/gammal växt? Var växer den normalt - dvs finns den naturligt i Sverige? Jag har funderat på om jag ska ta med mig ett skott och plantera i min magra trädgård i Oslo, men är det svårt att få den att ta sig igen på ny plats? rolleyes.gif
Cilla
Rosenhallon vill ha humusrik och lite fuktig jord. Tål skugga.
Inte helt bra för en mager jord eller tunt jordskikt alltså. Då kanske rosa rugosa, vresrosen, kan passa bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon