Lotta22
Jag tycker att det är kul att försöka locka olika djur och insekter till min pyttelilla uteplats/trädgård. Hittills har jag haft häckande koltrast och blåmes bara ett par meter från trädgårdsbordet. Blåmesen bodde inuti holken och koltrasten ovanpå.
Bina och humlorna gillar min jätterugge med malvor. Jag har fågelbad och jag matar fåglarna året om.
Och så har jag borrat ett bibatteri till de solitära bina.
Jag vill jättegärna ha fler tips på vad man kan göra och vilka växter som lockar många insekter.

Här kan man beställa gratis provnummer av min favorittidning Natur & Trädgård!
www.naturochtradgard.se

Malva med bi Foto: Lotta Flodén

Bibatteri för solitära bin gjort av en torr björkstubbe
Solitära bin är utmärkta pollinerare och kan väsentligt öka skörden av frukt och bär i din trädgård.
Solitära bin vill ha hål som är 3-13 mm i diameter, beroende på sort och ca 5 cm djupa.
Hålen får inte vara öppna i mer än en ända. Använd inte impregnerat trä.
Annars tar du vad du har; vass, kapad bambu, tjocka plankstumpar, torra stubbar m m.
Hålen ska placeras horisontellt, gärna med öppningen i morgonsoloch fritt från väta.
Jag blev inspirerad av en artikel om solitära bin i Natur & Trädgård nummer 1/08.
Foto: Lotta Flodén
Alexander-VG-zon3
kryddor,buddleja,Echinacea,syren,sedum m.f
Wilmer
Kärleksörten är de så glada i på hösten! Myntorna är också favoriter. Hummlorna älskar drakmyntan i vår trädgård. Gullriset är också smaskens. (Men det har jag rensat bort ändå blush.gif gillar det inte).

mojan
I min trädgård är favoriten Stjärnflocka. Nepeta är inte heller dumt.
Kat
Humlorna och fjärilarna i min trädgård gillar främst malvorna, nepetan, lavendeln, martonsplantan och salvian. Framförallt Lavendel och Marton är just humlorna som galna i.
Krokodilen
Tack för tipset om Natur och trädgård, har beställt provexemplar. Ska bli kul att kolla ny tidning. (Har haft några nummer av Allt om trädgård, men den tröttnade jag snabbt på.)

För några år sen läste jag tips om vad man ska odla för att få många fjärilar. Kommer ihåg att där ingick krusmynta och lavendel. (Hade en odling på min balkong, men tyvärr hittade inte fjärilarna ändra upp till 3:e våningen.)

Humlor älskar blå lobelia. Hade alltid lobelia på balkongen och alltid humlor!
Lotta22
Tack för alla tips! Jag tar gärna emot fler.

Här är min fågelholk som sitter på min uteplats. Det tog lite tid för blåmesarna att vänja sig vid koltrastarna (särskilt den kolsvarta hannen tyckte de var läskig) men sen var det ingen av dem som brydde sig om skytteltrafiken och alla pipande ungar.
Bilden är från 2005.
Den svarta boxen på taket är en webbkamera så vi kunde följa livet i holken på datorn.

Grannsämja Foto: Lotta Flodén

Wilmer
w00t.gif Men va häftigt!! har du några bilder sparade från det kanske?
storm
Min gula fetknopp är en riktig hummelbar jag har faktiskt funderat på att sätta upp en liten skylt som det står hummle pubben på.
Krakan
Min Ryska Marton " Eryngium planum" är en riktig "humlemagnet". Speciellt på hösten samlas humlorna där. En gång räknade jag till 53 humlor samtidigt på en planta. Även blomflugor, bin och fjärilar verkar tycka om den.
Krakan
Lotta22
Ja, här är en bild inifrån holken när ungarna blir matade.
Vi har mest filmsnuttar och det här är från en sån, därför är kvaliten dålig men det var en rysare att sitta och titta på datorn när det kom hackspettar och försökte ta de nyfödda ungarna (de lyckades inte) eller när första ägget lades.
Jag kan se holken genom fönstret samtidigt som jag kan se den inuti på datorn, så ibland blir det lite väl dramatiskt.

Inuti en mesholk Foto: Lotta Flodén

renate
Det var maximalt utnyttjandet av fågelbostad,ser mysigt ut.Växter som humlor och bin gillar har redan nämns.Jag gillar också djur i trädgården.Matar fåglarna bara fram till april,sedan får de äter det som finns i naturen.Har flera fågelholkar på tomten.
Trevligt att följar mesarna med webbkameran.Vi filmade en blåmes med sina ungar för ett antal år sedan med en filmkamera.Det var innan digitalkamera.
embees
CITAT (Lotta22 @ 27-03-2008, 21:19) *
Tack för alla tips! Jag tar gärna emot fler.

Här är min fågelholk som sitter på min uteplats. Det tog lite tid för blåmesarna att vänja sig vid koltrastarna (särskilt den kolsvarta hannen tyckte de var läskig) men sen var det ingen av dem som brydde sig om skytteltrafiken och alla pipande ungar.
Bilden är från 2005.
Den svarta boxen på taket är en webbkamera så vi kunde följa livet i holken på datorn.

Grannsämja Foto: Lotta Flodén

Rosenflockel är en bimagnet.

Fräckt med webkameran! Jag förmodar att fåglarna inte brydde sig det minsta.
Lotta22
Nej, blåmesarna har aldrig brytt sig om webbkameran under de år vi har haft den.
En gång kom det en talgoxe in i holken och fick totalt frispel när den fick se kameran. Han (det var en hanne) kastade sig på linsen gång på gång tills han låg på rygg på holkens botten av ren utmattning. Jag har aldrig tidigare sett en talgoxe ha raseriutbrott...
Lars-Olof Arvids
Här är en bra sida med många tips om hur man kan gynna mångfalden i trädgården:

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-.../vilda-grannar/

Här kan du beställa ängsfröblandningar som lockar många trevliga insekter:

http://www.pratensis.se/

Här finns lite av varje som passar bra i en naturträdgård:

http://www.vivara.se/

Hos mig är nog kungsmyntan den främsta fjärils- och humleblomman. Isop och stäppsalvia är också populära, liksom rödklint och väddklint. Buddleja och röd solhatt har jag inte lyckats så bra med, men vet att de är helt oslagbara fjärilsblommor. Tänk på att alltid ha dessa växter på soliga platser, för fjärilar och humlor trivs inte i skugga.

Olle
Lotta22
Nu har jag en diger lista på bra växter! Nu gäller det bara att hitta plats...
Var just på Bauhaus och såg deras små damminsatser med planteringsgropar... och då blev jag ju sugen på en liten damm också, men då ryker nästan halva uteplatsen. Men med en damm kanske jag kan locka till mej en och annan padda eller groda.
ängsvädd
Om du ska så vildäng vill jag bara slå ett slag för sen slåtter (slagning) av ängen:

Fjärilsexperten Göran Sjöberg skriver:
Det finns fler fördelar med en senare slåtter. Nu under slutet av augusti blommar
ännu en mängd örter som exempelvis nysört, ängsvädd, alla myntor, fackelblomster,
rödklöver och rölleka för att bara nämna några arter. Alla dessa besöks nu på hösten
av en mängd dagfjärilar och särskilt då av våra övervintrande arter, Citronfjärilen,
Nässelfjärilen, Påfågelögat och Vinbärsfuksen. Desutom flyger ännu den Vitfläckiga
guldvingen, den Silverstreckade pärlemorfjärilen och flera blåvingar. För att de
övervintrande arterna ska klara vintern är det ju mycket viktigt att de ges möjlighet att
ladda upp med ett riktigt stort näringsförråd. Dessutom kommer nu på hösten också
ofta migranterna Amiralen och Tistelfjärilen till ängens senblommande arter. Allt
detta missar man ju om man redan slagit ängen./Göran Sjöberg

Första året blommar inte ängsväxterna man sått tror jag, man kan så in lite ettåriga blommor för att ha något som blommar i ängen. Man kan få större andel blommor, mindre andel gräsarter hos Pratensis.
Lotta22
En vildäng vore ju toppen men min uteplats är ca 30 kvm, så jag får hålla mej till olika perenner och lökväxter.
ängsvädd
OK.

Är det inte så att olika fjärilsarter föredrar olika färg på blommorna? Någon som vet?
Lars-Olof Arvids
Det gör de säkert, men vilka som gillar vilken färg har jag inte så bra koll på. Men det kan knappast vara en slump att väldigt många bra fjärils- och humleblommor är rosa eller rödlila: buddleja, solhatt, backtimjan, rödklint, väddklint, rosenmalva, rosenstav, pipört...

Olle

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon