Kill3rsnail
Jag bor i zon 3 öster om Göteborg och undrar om rosorna Hot Chocolate och Terra Nostra klarar någon av de svenska odlingszonerna? Ens zon 1?
Kajsa
Hot Chocolate säljer Rosenposten Hot chocolate zon 3 står det ? Det behöver aldrig bli något problem om man har rosorna i kruka och vinterförvarar rosorna svalt, det gör jag med många klena sorter, det går bra.
Hittar bara detta om Terra Nostra
Alexander-VG-zon3
jag har alltid trott att Hot Chocolate var känslig och endast funkade till zon 1-(2) ,, plus Hot Chocolate är en ros som inte behöver ''frost'' för att vila utan växer bra även bra som i Florida där det bara blir runt +5c +1c på vintern . fast skyddat läge som är soligt så kanske skulle det gå ,, jag hade absolut planterat en hos mig .
AnnammA
Jag har tittat i mitt stora uppslagsverk "Botanica:Rosor", och "Terra Nostra" hittade jag inte, men däremot "Hot Chocolate", men där står det härdighet okänd, på zonangivelse, så jag tror på Kajsas råd: krukodling och sval vinterförvaring.
Vad jag förstått, så stämmer inte riktigt Rosenpostens zonangivelser med våra, eller? Ett danskt system, kanske...
Kill3rsnail
Terra Nostra finns inte med i den svenska botanica-boken eftersom det är en ny ros, och den svenska översättningen är från runt 2002.

då har jag u lite mer info. men jag tror inte att jag orkar bry mig om hot chocolate om den är så känslig. Hoppas hellre på att det kommer något brunt i framtiden som klarar vårat klimat.
AnnammA
Har du tittat i Helpmefindroses? Där finns mycket man inte hittar ngn annanstans...Farlig sajt för rostokeriet... crazy.gif
Erika i Sandviken
Jag har Hot Chocolate!!!

zon 4 så jag har den i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon