Kill3rsnail
Jag bor i zon 3 öster om Göteborg och undrar om rosorna Hot Chocolate och Terra Nostra klarar någon av de svenska odlingszonerna? Ens zon 1?
Kajsa
Hot Chocolate säljer Rosenposten Hot chocolate zon 3 står det ? Det behöver aldrig bli något problem om man har rosorna i kruka och vinterförvarar rosorna svalt, det gör jag med många klena sorter, det går bra.
Hittar bara detta om Terra Nostra
flaxss
jag har alltid trott att Hot Chocolate var känslig och endast funkade till zon 1-(2) ,, plus Hot Chocolate är en ros som inte behöver ''frost'' för att vila utan växer bra även bra som i Florida där det bara blir runt +5c +1c på vintern . fast skyddat läge som är soligt så kanske skulle det gå ,, jag hade absolut planterat en hos mig .
AnnammA
Jag har tittat i mitt stora uppslagsverk "Botanica:Rosor", och "Terra Nostra" hittade jag inte, men däremot "Hot Chocolate", men där står det härdighet okänd, på zonangivelse, så jag tror på Kajsas råd: krukodling och sval vinterförvaring.
Vad jag förstått, så stämmer inte riktigt Rosenpostens zonangivelser med våra, eller? Ett danskt system, kanske...
Kill3rsnail
Terra Nostra finns inte med i den svenska botanica-boken eftersom det är en ny ros, och den svenska översättningen är från runt 2002.

då har jag u lite mer info. men jag tror inte att jag orkar bry mig om hot chocolate om den är så känslig. Hoppas hellre på att det kommer något brunt i framtiden som klarar vårat klimat.
AnnammA
Har du tittat i Helpmefindroses? Där finns mycket man inte hittar ngn annanstans...Farlig sajt för rostokeriet... crazy.gif
Erika i Sandviken
Jag har Hot Chocolate!!!

zon 4 så jag har den i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon