|
Stevick
27-03-2008, 19:05
Drömmer ju om växthus, o exprimenterar med olika lösningar o storlekar o hej o hå...
Nu undrar jag, skall ha ett aluminium, men hur tycker ni det e med lackering? Det är ju mycket pengar det handlar om, som man eg kan lägga på växter eller inredning eller dyl...
tankar, resonemang o så...?
Också ett svårt val! Jag tänkte som så att vissa saker är svåra att ändra i efterhand. Det är alltså saker som placering, storlek, glas/plast och färg. I dom första tankegångarna nöjde jag mig med ett litet plutthus men sen växte drömmarna mer och mer! Sen ändrade dom bygglagen så man får ha större friggebodar och då växte drömmarna än mer!! Så växte drömmen i flera år och sen valde jag lite större än jag tänkt från början samt färgat. Att köpa fröer är inte så farligt, det är den stora investeringen i själva huset som kostar. Sen tillkommer kanske grund med plattor, elektriker osv, man måste räkna noga på allt.
Stevick
27-03-2008, 19:43
Ja, det e lite så jag funderar på med... jag kommer ju ha ett ganska stort växthus, o ddå e det åtskilliga 1000-lappar det skiljer där... tänkte ha ett på mur, men som sagt, det plockar på... men då kan man ju istället måla muren, så man får lite färg o rörelse där... kan ju va enklare o ändra på också om man ångrar sig...
jag tänkte ha lite exotiska växter o mängder med pelargoner, o det plockar ju på... kan ju beställa utlöst många pelargoner för de extra 1000-lapparna, men lackerat e ju förb....t snyggt....
Anna-Maj
27-03-2008, 19:59
Här är en till som skulle vilja ha ett lackerat växthus, men det lär det inte bli eftersom det är så dyrt. Och så mycket frön och plantor man kan få för pengarna istället. Men väldigt snyggt. Är det någon som vet hur länge färgen håller?
Jenny1972
27-03-2008, 20:17
Jag håller på färgat... Om det är du egentligen vill ha kosta på dig det. Det är lättare att byta inredningen efter hand än att byta växthus ;-) Själv skall jag beställa ett grönt om jag bara får bygglov...
Susanna
27-03-2008, 20:21
Jag hade från början tänkt att ta en färgat hus, men sedan nämnde en säljare på Classicum att färgen inte håller särskilt många år. Vet inte om det stämmer men det gjorde att jag valde ett ofärgat istället. Och man kan ju få många extra kvadratmeter för pengarna.
Jag funderar på om det inte är som på bilar, om måsar, framför allt fiskmåsar har frätande magsyra, skiter på den lackade delen och du inte tar bort det väldigt snart så fräter det nog sönder lacken så småningom. Och hållbarhetan är ju oavsett inte för evigt, Våra fågelburar som är pulverlackade flagnar ju när de fått ett par år på nacken och även på ställer det inte varit skit på, men det är skillnad på kvalite och kvalite. Sen är ju frågan hur lätt den repar, blir det repor kommer den nog att flagna.
Stevick
28-03-2008, 06:51
Ja, det e mycket man skall planera in... jag skall ju försöka få in ett ganska stort växthus, ca 35-40 kvm, o då skiljer lakeringspriset med ett olackade ca 33000!!!!  o det e ju mycket pengar!!! otroligt mycket pengar... o då kan man kanske ha råd o ändra om inredningen ett par ggr istället  Men som sagt, hade ju helst velat ha lackerat, men det e änna lite saftigt.... fler tankar/ideér/reflektioner?
Hej! Jag valde ett ofärgat aluminiumväxthus och det var nog det som passade allra bäst till vårt (snart) vita hus med ståldetaljer. När det gäller exempelvis Euro-Serre (Willab) så har man ju de svarta silikonlisterna som nästan helt täcker kanterna kring glasen - och även den färg man har där. Så mitt växthus är i aluminium med svarta detaljer, och denna färgskala har jag fortsatt även inuti. Blir jättesnyggt tycker jag. Ska han ha ett totalt färgat hus så måste man välja svart eftersom silikonlisterna är svarta.
Har man ett sekelskifteshus exempelvis kan jag förstå om man vill ha en annan färg - men då är väl trä egentligen ett mer tidsenligt val?
Lite tankar från mig! Bilder finns på bloggen, address nedan.
Cilla999
28-03-2008, 10:57
Hej. Företaget Hobbydrivhus som säljer växthus har ett färgkitt, där man själv kan måla sitt växthus. Har ingen aning om det är bra eller inte, har bara sett att det finns...Kan ju vara värt att kolla upp!! http://www.hobbydrivhus.se/index.php?doc=p...amp;category=11
Stevick
28-03-2008, 11:58
Kanonblogg frugb!! det låter precis som jag i dina tankar! o det va ju faktiskt väldigt snyggt med alu/svart.. skall ner till willab om en månad, men jag e nog lite mer för mur tror jag... få lite extra höjd o så...
Kul att du gillade bloggen, stevick! Ja, visst är det snyggt med alu och svart! och mur - jättesnyggt, hade funderingar på det också men ändrade mig när jag tänkte till kring husstil och växthusstil. dessutom blir det mörkare på golvet med mur. Men grymt snyggt är det!
Lycka till, ska snart börja skriva lite mer regelbundet igen i bloggen... ;-)
Stevick
28-03-2008, 14:58
vi bor lite lantligt, så mur skulle nog passa perfekt hos mig Lutar mer o mer åt aluminium, som sagt, kan få ganska mycket pelargoner, eller väldigt stora citrusträd, för 30 000 kronor! Kanske kan komma ut till dig o titta någon gång! bor i Lindome, o det e ju inte långt ifrån
Du får gärna komma ut och titta! Skicka ett privat meddelande i så fall.
:-) frugb
skogstroll
01-04-2008, 07:48
skulle vilja ha mitt växthus rostfärgat  eller kanske inte... Mur tycker jag är fint. Willabs Gothic verkar helt i min smak, annars är det ju så vackert med gamla växthus.
CITAT (Susanna @ 27-03-2008, 21:21)  Jag hade från början tänkt att ta en färgat hus, men sedan nämnde en säljare på Classicum att färgen inte håller särskilt många år. Vet inte om det stämmer men det gjorde att jag valde ett ofärgat istället. Och man kan ju få många extra kvadratmeter för pengarna. Oj då, nu blir jag nervös. Har ett färgat från Classicum men till mig sa dom att färgen var väldigt hållbar och skulle hålla sig fin i många, många år. Är iallafall väldigt nöjd med mitt färgade hus. Det smälter in bra i min trädgård och det matchar dom röda uthusen och röda fönstren på mitt hus.
Stevick
01-04-2008, 17:05
aluminium borde kanske får rostton efter ett par år nä, men det lutar nog åt aluminium fortfarande, bara för att det är så dyrt... men gud vad vackert det är med alla färger... jag har också spanat på gotic, men det känns dyrt... synd att de inte har fler prisexempel i på storlekar tycker jag... sambon försöker förtvivlat få mig att välja mindre, men vi mätte upp häromdan, o det va perfekt! såg så underbart ut! åhh... nån gång så får vi väl se om jag får det eller inte... kommer nog va välplanerad den dan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|