Lena N
Jag har sökt markduk med hjälp av Google men hittade inte någon försäljare till privatpersoner. Hittade några olika namnsorter men försäljningen gällde inte privatpersoner.

Jag har tidigare en gång köpt Bröderna Nelsons markduk på OBS! Den kostade 142 kr för 2 x 4 meter. Det tyckte jag var dyrt. Svart fiberduk från Lindbloms Frö är det billigaste alternativ jag har hittat.

Jag har nu planer på pallkragar för grönsaksodling och jordgubbar samt ett bärland efter idé i Din trädgård nr 7. Det blir ganska mycket markduk sammanlagt. Bärlandet tänker jag anlägga intill grannens syrenhäck, det behövs alltså något som kan hålla syrenernas rotskott borta. Klarar svart fiberduk det eller måste det vara markduk??
Ingrid på Västkusten
Halloj,

Markduk hittar Du hos Ditt lokala garden center, det är en vävd plastduk som släpper igenom vatten å näring men inte rötter.
Och den kostar runt 90 -110 kr för några meter. Svart fiberduk är itne samma sak och svart fiberduk håller itne bort allting - möjligtvis tjockare kvalisorter men de kanitne jämföras med markväven alls. Sedan är det en namndjungel på vad som är vad - fiberduk markväv, geotextil etc etc.

Kika på websiten Waterboys och gå ihop med grannarna!
Kostar 4,80 plus moms per kvadratmeter fast man måste köpa 100 meter.
Men ett stort land slukar mkt så kan Du ha till gångarna med i övriga trädgården.
Väl värt slantarna ..... och det är denna gardencenters använder.

Billigaste stället jag hittat!!!!

Hälsar Ingrid

PS För rotskott och rotogräs vill man ha duk :-)))))
Lena N
Tack för svaret Ingrid. smile.gif Det är uppenbarligen markduk jag behöver, men inte en rulle med 100 m. tongue.gif

Mina grannars trädgårdsintresse är inte sådant att gemensamt köp av markduk är ett alternativ. Men jag tänkte att det kanske finns någon eller några skåningar här på Odla som också behöver markduk. Kan du tänka dig gemensamt köp så hör av dig till mig.
Ingrid på Västkusten
Synd det är skåne - annars hade jag säkert en bit över fastän markduk kn köpas på så gott som alla garden centers i mn del av världen.

Vart i Skåne bor du?

annonsera i Småpratsdelen :-))))

jag delade en 100 rulle med en arbetskamrat - jag tog 25 meter- han skulle lägga under gångar etc ;-))) så 75 meter vr perfekt ansåg han - jag sade inte emot!

Hälsar ingrid
lina345
huh.gif hmmmm......

Är det verkligen nödvändigt med något i botten ???
Vad förväntas hända om man inte har det ??

Jag har 3 stycken "pallkrage-komposter" men jag har inte något i botten på någon av dem, och dom fungerar finemang alla-hopa ändå.

Jag har grävt ut ett par dm ner i gräsmattan och sen ställt dit pallkragarna.
Så har dom stått nu i flera år och det verkar funka bra, i min trädgård i allafall smile.gif

Tjossan / Lina wub.gif

ps.. läste lite nogrannare och såg att du ska odla i dom, det kanske är skillnad när man ska odla... jag har inte provat det så jag ska nog inte yttra mig så mycket i frågan... sorry wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Tja det beror på, jag har kirskål och snårvinda mm rotogräs och behöver något i botten. Har Du enbart gräsmatta utan besvärligheter så kan Du greja det utan också. Allt beror på ogräset och vart Du ställer pallkragarna! Och hur högt och om Du vill slippa gräva et cetc.
Ställer man dempå gräs så kan det vara käckt ändå med matta då man ju slipper klipap gräset intill pallkragarna....

Har två komposter, med markväv under men där är det mera för att ha snyggt och prydligt runtikring.

Det beror på - > visst går det bra med som utan :-)

Hälsar ingrid
Anna-C
Hmm.....jag la ett ganska tjockt lager tidningar i botten.
Det är tre somrar sedan nu och det har också fungerat bra.

wink.gif
Anna-C
Hmm.....jag la ett ganska tjockt lager tidningar i botten.
Det är tre somrar sedan nu och det har också fungerat bra.
Jag har höjt upp min pallkrage förstås, om det spelar nån roll...

wink.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Återigen vad har Du för ogräs?
Jag testade tjockt lager med tidningar och kirskålen bröt igenom på cirka tvåmånader ..... har man bara gräs är det nog käckt att gräva bort grässvårlen i alla fall, men matta nej. Bara man kommer påt med gräsklipparen/trimmern at hålla snyggt runtikring!
Vi med rotogräs behöver en täckning och odla det mesta 'uppåt' inte neråt i backen.

Hälsar Ingrid
hustigern
En stilla undran: markduk/väv eller vad man nu använder: det släpper väl inte igenom några maskar, va?

Jag har valt att lägga tidningar i botten för de försvinner med tiden och då kan maskarna komma igenom. Visst har jag en del ogräs som tar sig in vid kanten, men de tar jag vid höstgrävningen. Jag har valt att stå ut med det eftersom jag vill ha maskar och andra kryp i jorden jag odlar i.

Visst kommer det med maskar när man tex lägger i kompostjord ovanpå väven men det känns för mig som att hålla dem i bur. De kommer ju inte undan någonstans om det blir för torrt eller för varmt.

/Anneli
Ingrid på Västkusten
Nej det kommer inga maskar underifårn men väl överifrån :-) jag har oftast två pallkragar högt i alla fall så det håller sig bra. Masken smiter om den inte trivs, uppåt!

Hälsar Ingrid
Tesa
Jag har tagit lite av vad jag haft att tillgå att täcka med. T. ex gamla vävda presenningar. Kraftig wellpapp, tjocka lager tidningar och gamla trasmattor har jag också använt. Sen använder vi konstgödsel i storsäck på gården, dom säckarna är också vävda så dom tar jag och sprättar isär och täcker med.
Jag har revsmörblomma och kvickrot som värsta ogräs och där har jag använt presenning.
Men mina första "pallkragar" byggde jag mitt ogräset men grävde rent så mycket jag kunde först en bit ner i marken och det har funkat bra men det var tungt jobb wacko.gif
inh
[Citat: Markduk hittar Du hos Ditt lokala garden center, det är en vävd plastduk som släpper igenom vatten å näring men inte rötter. ]

Detta påstås ofta och till en början trodde jag på det och bottnade mina upphöjda rabatter med markväv. Efter två somrar var de fulla med rötter. Rötterna hade trängt igenom den vävda plastduken och fullständigt "ätit upp" jorden. mad.gif Då tog jag dubbel markväv plus ett rejält lager tidningar och då klarar det sig längre.

Nu har jag köpt geotextil hos en byggfirma, i den är det ju inte hål så jag hoppas att den ska klara rotattackerna bättre. Hos byggfirmorna är geotextilen inte lika billig som på den där 100-metersrullen - å andra sidan slipper man köpa 100 meter.

Ingrid NH
inh
CITAT (inh @ 25-11-2003, 00:08)
Nu har jag köpt geotextil hos en byggfirma, i den är det ju inte hål...

biggrin.gif hi,hi, nej naturligtvis är det inte hål i byggfirman, jag menar förstås att det är geotextilen som det inte heller är hål i. Äsch wacko.gif

Ingrid NH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon