Har en handfull perenner som jag inte riktigt är säker på hur de vill ha det för att gro. Det är följande:
Rosa cericea
Bulbinella hookeri
Pulsatilla alpina
Rosa rubiginosa
Stachys "Hummelo"
Är det så att alla dessa behöver en kylperiod? Finns både mörk, och ljusgroende bland de som vill ha kyla? Gäller det både under kylperiod och vid inflyttning för groning vid varmare temp.?
Aklejruta (Thalictrum aquilegiifolium) har jag inte fått att gro i rumstemp. (såddes i slutet på februari). Flytta till kallare eller dra på undervärme?
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2008, 21:26
Bulbinella : ifall fröerna inte har grott efter en månad i rumstemp. ställ lådan i kylskåpet i någon månad och ta sedan fram lådan och se om de gror.
Pulsatilla: Samma som Bulbinella
Rosa (som inte är perenner utan lignoser): Rosor behöver ofta lång kallstratifiering efter att man låtit sålådan stå framme några dagar i rumstemp, ca 4månader kan behövas och ibland kan man behöva upprepa köldbehandlingen det kan ta 1-2år att få rosfrön att gro.
Stachys: Ställ i kylskåp i runt 2månader testa sedan om de gror de lär vara tröga att få att gro, det kan ta många månader
Thalictrum: samma som Bulbinella
Ingen av dem har frön som måste ha ljus.
Tack för hjälpen Åsa!
Ojdå, behöver rosor så lång kallperiod! Om jag vetat det skulle jag valt några andra perennfröerfrån STA och köpt rosorna som buskar. Men man lär sig!..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.