sofiaa
Hej.
Det var länge sen jag skrev här inne.

Nu är det dags att börja planera inför sommaren. Förra året hade jag lite blommor och grönsaker. Resultatet skulle varit mycket bättre om jag haft ett växthus. Så i år ska jag få ett i födelsedagspesent av min käre man. happy.gif
I växthuset tänker jag ha grönsaker som tex gurka, tomat och kanske chillipeppar. Det skulle räcka med 5-8 kvadratmeter.

Jag har kollat runt lite på olika sidor och är helt vilsen, vet inte riktigt vad som är bra..
Kan ni som har växthus berätta var ni köpt dem, om ni är nöjda, fördelar, nackdelar, priser etc

Blir jätteglad om någon svarar biggrin.gif
hobbe 00
Nu vet jag inte så mycket om priser och kvalitet på olika växthus fabrikat men det jag skulle säga är att köp inte ett för litet växthus. Jag rekomenderar ett som är minst 10 m2. För du anar inte hur snabbt ett växthus blir för litet.. Själv har jag 10m2 och det är för litet, skulle behöva ett större men då måste man ha bygglov här i Finland så det förblir en dröm...
joca
Hej

Jag skaffade växthus för ifjol och var klar med motering lagom till att bära ut plantorna på vårkanten. Det växthuset jag har är ett Willab SunSeeker med plastfönster. Enkelt och snabbt att montera. Jag fick köpa det begagnat av en mycket snäll släkting. Växthuset är uppdelat i två delar, den första delen är det "ursprungliga" växthuset på ca 10-12 m2 och sedan hade hon köpt till en del till så att hela växthuset är ca 17m2.

Det innebär att det finns en skiljevägg mitt i växthuset med dörrar dvs gaveln på det första växthuset. Det är helt suveränt eftersom jag kan hålla varmare i den lilla delen för tomater och gurka och svalare i den större delen för perennerna under våren.

Mitt tips är att köpa ett växthus som du tycker är allderles för stort, och då menar jag allderles jätteförstort :-) När jag bar ut mina lådor med plantor förra våren så såg de så små ut och jag tänkte att jag aldrig kommer att fylla detta jättelika hangar till växthus. En månad senare så bångnar hela växthuset av tomatplantor och gurka, man tog sig knappt fram... så satsa stort.....nu när du får bygga 15m2 utan bygglov.

Om jag får komma med ytterligare råd så köp ett växthus i aluminium, har släktingar som har växthus i trä med återvunna fönster, och det är fantastiskt mysigt, men fukt, färg och trä är ingen bra kombination.

Jag tror att det lönar sig att köpa av någon etablerad affär typ willab (fantastiskt bra service och snabba leveranser när jag beställt allehanda grejer till växthuset), eller Skånska byggvaror. De har funnit på markanden ett tag och har bra lösningar på hur växthusen ska vara utformade.

Lycka till med köpet,
Jonny
Iza
Kolla även Bredegårdens växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon