Sussie F-Flower
Hej!
Jag köpte också några sticklingar på Plantagen för 5:-/st. (Tack för tipset, DU som skrev) Stod Brugmansia och Datura på skylten. Fanns sju st kvar. Jag tog fem.
Personalen visste inte vilken som var vilken.

Hur som helst, sticklingarna måste i kruka idag efter jobbet.
Jag vet att dom vill ha kraftig jord, vågar jag sätta dom i 100% kogödsel på påse från K-rauta redan nu?
Eller ska jag blanda kossan med plantjord så dom inte bränns, efs dom är ju såååå små? confused.gif

Ni som vet/kan/har erfarenhet, vänligen ge mig råd/förslag under dagen. smiley_small_hug.gif

Tack på förhand
Sussie
Sussie F-Flower
Ingen som vill svara något alls...???
Monaxe
Eftersom dom är små fortfarande skulle jag nog vänta med så kraftig gödsling. Ge dom vanlig plantjord till att börja med, jag köpte också en lite stickling för ett tag sedan. den står ivanlig jord i ganska liten kruka än så länge, ska börja göda den med näring snart. Sen blir det stor kruka och massor med gödning.
Under sommaren när det är varmt växer dom ju så man kan se det med blotta ögat, dom är utsvulta och verkligen äter gödning.
jjohan
Brugmansian (Änglatrumpeten) är långt mycket mer näringskrävande än Daturan (Spikklubban) vad jag har läst. Så var åtminstonde lite försiktig med Daturan.
Jag skulle också, precis som Monica tipsar om, ta det lite försiktigt med gödningen när de är så små.
Sussie F-Flower
OK.
Tack Monica!
Då gör jag så.
Lycka till med Din!

Tack till Dig också Johan!

Jag vill bara att dom ska bli SÅÅÅ stor!!! haha...
Alexander-VG-zon3
ja du kan plantera dom i kogödsel .
Monaxe
CITAT (flaxss @ 28-03-2008, 12:33) *
ja du kan plantera dom i kogödsel .

Men Flaxss, redan? Tror du inte att rötterna bränns då, dom är ju väldigt små. Jag har inte vågat, men man kanske skulle pröva?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monica i Kungälv @ 28-03-2008, 12:36) *
Men Flaxss, redan? Tror du inte att rötterna bränns då, dom är ju väldigt små. Jag har inte vågat, men man kanske skulle pröva?

jag har sått änglatrumpet frön i ren kogödsel det funkade plus har jag planterat en stickling med rötter i kogödsel och det funka också . en stickling har ju ändå rötter och klarar det . plus kogödsel är svagt .
Monaxe
CITAT (flaxss @ 28-03-2008, 12:46) *
jag har sått änglatrumpet frön i ren kogödsel det funkade plus har jag planterat en stickling med rötter i kogödsel och det funka också . en stickling har ju ändå rötter och klarar det . plus kogödsel är svagt .

OK, har flera stora Brugmansior och Daturor, dom vräker jag gödsel på, men sticklingarna har jag kanske varit lite för snälla mot då... sen får man ju tänka på hur fort dom växer och hur stora dom blir oxå... giggle.gif
Eva i Höga
Jag har precis som flaxx planterat mina sticklingar i ren kogödsel och det har gått alldeles utmärkt.
Bassam
Hej
Jag tycker om du blanda naturligt gödsel som( kogödsel) med sand för mera säkerhets .
.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon