AnnammA
Då fortsätter jag med vår trädgårds allra först inköpta myskroshybrid, nämligen: "BUFF BEAUTY"

Rosen är från 1939, och från Storbritannien. Rosen introducerades av Ann Bentall, 13 år efter att dess skapare Joseph Pemberton dött. Ann Bentall var gift med John Bentall, som var trädgårdsmästare hos Pemberton.Paret Bentall fortsatte sedan i Pembertons anda att odla fram rosor.
Namnet översatt till svenska betyder "mattgul skönhet".
Det är en buskros och i bra läge kan den även användas som en lågväxande klätterros. Enligt LÅG blir den 1,2x1,2 m i storlek, med bågböjda grenar.
Den har få taggar och mörkgröna, vackert formade och glänsande blad.
Buff Beautys blommor är mycket vackra, medelstora till stora, tätt fyllda och nickande, och växer i klasar. Färgen på blommorna har aprikosgul till sämskinnsgul ton, och doftar enligt LÅG som vissa terosor: med inslag av ananas och banan.
Rosen börjar blomma i slutet av juni och kan blomma i omgångar fram till hösten.
Buff Beauty anses vara en frisk ros, och kan odlas upp till zon 3.
Jag har två ex av Buff Beauty: ett rosexemplar inköpt -93, som lever och frodas, och ett ex från 2006, som ännu ej riktigt kommit igång. Mitt äldsta ex är planterat i ett läläge vid en vägg på en uteplats, och den nya rosen har fått plats vid en rosenportal.
Och här är hon:

Buff B.JPG

Buff B2.JPG

Buff B.JPG
Krolliljan
Så vacker hon var wub.gif
Kajsa
Åh, så vacker den är, hjärtat stannar. Vågar inte testa här, suck
Mejal
Jag skulle chansa Kajsa.
Jag bor i zon 3-4 och har 6 st myskroshybrid. Den enda som det är problem med är den som står i ett stenröse, en Thisbe. Buff Beauty, köpte jag som rearos, en förskräcklig planta, men som blir bättre för varje säsong. Jag fjäskar inte för dem, utan gödning är det enda som jag tillför. Ingen inslagning på vintern.
Vackrare rosgrupp är svår att finna. GdF är så vacker att man kan gråta!
Hos mig blir den ca 1,5x1,5 m.
Kajsa
Jag är kanske lite feg och håller Lars - Åke Gustavssons Rosbibel hårt i handen här, har samtliga myskrosor som han anger zon 4 på, så det finns lite marginal.
Men har du testat Buff Beaty i vår zon Mejal, det är alltid roligt att läsa, ska skriva upp det. Samtliga myskrosor blommar också på nya grenar så man kan alltid få en sen blommning om dom fryser i backen.
AnnammA
Jag hittade lite till info om Buff Beauty, som jag lagt in på faktainlägget. Hoppas det är av intresse.
noranettan
CITAT (Kajsa @ 28-03-2008, 12:21) *
Åh, så vacker den är, hjärtat stannar. Vågar inte testa här, suck

Men Kajsa! Jag har den här, fritt utanför rosengården, går den här så måste den gå hos dig! Pröva vet jag - färgen är helt rätt för dig (och min gubbe)
http://www.rosengardenibergslagen.se/Rosor...Buff_Beauty.jpg
Lilla Sibirien
CITAT (AnnammA @ 30-03-2008, 15:56) *
Jag hittade lite till info om Buff Beauty, som jag lagt in på faktainlägget. Hoppas det är av intresse.

Faktainlägget confused.gif var hittar man det? Det är en vacker ros med fin färg och skulle gärna läsa lite till om den.
Kajsa
Det säger ni att den klarar sig här, då får jag köpa en Buff Beauty och färgen är helt rätt Anette.
AnnammA
CITAT (Lilla Sibirien @ 01-04-2008, 20:07) *
Faktainlägget confused.gif var hittar man det? Det är en vacker ros med fin färg och skulle gärna läsa lite till om den.

Ja, det allra första i tråden, där jag skrev om när Buff Beauty kom ut på marknaden mm... Det har varit jätteintressant att kolla runt på nätet om olika fakta om förädlarna mm...Allt vet man ju inte, och allt står ju inte i de böcker man har... Så börja om från början Lilla S...Läs det första på inlägget, så får du faktan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon