Full version: toppning
Monica E
Det här med toppning tycker jag är knepigt ,läste i en annan tråd om att man skulle toppa blomman för dagen ,måste man det eller är det bara om den blir för stor inne.Sen undrar jag över verbena,tobak ,violer,luktärt ska man toppa någon av dom?

+
Heda
Man måste inte toppa några växter, såsmåningom kommer de att grena sig i alla fall.

Men....om man vill ha lite buskigare plantor med flera stjälkar ända nerifrån...då toppar man. Jag brukar toppa mina vindor (Blomman för dagen) för att få mer blad långt ner och så fyller de ut bättre. Dvs det räcker med ex tre plantor ist för fem för att "fylla" klätterstödet.

Verbena och tobak skulle jag också toppa även luktärt. Violer skulle jag inte toppa, de blir små buskar så fint ändå. Om man står i valet och kvalet kan man fundera över om det är viktigast med tidig blomning eller buskiga plantor med fler stjälkar....toppning försenar blomning något men plantorna brukar i gengäld bli frodigare och stadigare.

Hoppas det hjälpte något...

Lycka till!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon