Full version: rosenbåge
hoyagalning
Idag kom mannen hem med 6 st New Dawn som är tänka att klättra på en rosenbåge. Har några funderingar eftersom det är första gången vi gör en rosenbågsplantering:

När ska vi plantera?

Måste man ha bågen år 1 (= blir de såpass stora att man måste binda upp dem)?

Alla råd och tips mottages tacksamt!
Kajsa
Har du inte tjäle i jorden kan du plantera när du får hem rosorna, inget att vänta på. Gödsla kan du göra lite längre fram när den riktiga våren kommer, nöj dig med några nävar benmjöl till varje ros nu. Bågarna måste inte vara på plats direkt men kanske blir skotten 2 m i år, ev mer. Ta det senare i sommar/höst.
hoyagalning
Tack för svar, Kajsa!

Vet du hur många rosor jag ska plantera för att få en "fyllig" rosbåge? Pratade med en tjej från rossällskapet på trädgårdsmässan i fjol och hon sa 3 st på varje sida men nu, med plantorna i hand, undrar jag om det verkligen kan stämma. Blir det inte för tätt? confused.gif
Kajsa
Enligt Rosbibeln LÅG blir New Dawn 4-6 m hög och ca 2.5 m bred. I LÅG del 2 finns detta mått, jag citerar " För en stor rosbåge med höjden 2.5 m och 3 m bred, måste klätterrosen kunna bli minst 4.5 m hög ( 2.5 + 1.5 + 0.5 = 4.5 ) Med rundade metallbågar blir avståndet från marken till bågens mittpunkt något kortare "
Sedan beror det på var du bor i landet, jorden, soligt läge osv. hur rosen växer.

Glömde bilderna, här New Dawn
hoyagalning
Tack igen, Kajsa! Vilka underbara bilder på New Dawn också!!

Jag förstår inte riktigt siffrorna ( 2.5 + 1.5 + 0.5 = 4.5 )? 2,5 bred förstår jag men vad står 1,5 resp. 0,5 för?

Om man tänker att varje planta blir 2,5 m bred så kan man väl max ha 2 plantor på varje sida? Eller?

Jag bor i Uppsala (zon 4) med en massa lerjord...
Kajsa
Jo, bredden på bågen där uppe är 3 m i exemplet och hälften av det 1.5 m, från andra hållet kommer den andra rosen och båda ska sedan inte bara mötas där uppe på mitten utan även kunna överlappa med sina grenar 0.5 m så det blir en fyllig rosbåge. Då blir det 2.5 m ros på höjden, så uppe på taket/bågen 1.5 m + 0.5 m där grenarna går över varandra från olika håll.
Ta två rosor, det måste räcka.

hoyagalning
TACK!

Nu trillade äntligen min polett ner...!
Fågelvägen
Hoyagalning, har du hittat någon vacker rosenbåge som är tillräckligt bred? De flesta verkar så smala - när rosorna är uppvuxna får rosenodlaren gå en omväg för att komma fram.
hoyagalning
Fågelvägen: Nej! De jag kikat på är ungefär 1 meter breda vilket känns litet (speciellt om New Dawn blir 2,5 meter bred och 4,5 meter hög!).

Men ibland ser man ju de där gröna enklaste bågarna i stora format i trädgårdar, jag har dock inte sett någon alls i affären, bågarna har inte kommit in i de jag varit på...

Vet du var jag kan få tag i en stor båge? Den ska vara över en grusgång och det vore ju lite trist om man var tvungen att gå runt bågen för att få plats ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon