Lemonne

Min kära lilla dobis skenvalpar. Hon är 6 år nu och skenvalpar 2 ggr om året - vilket är väldigt påfrestande både för henne och omgivningen. Hon "gråter" mycket, bygger bo i soffan där hon lägger diverse leksaker som hon vakar över, hon bekymrar sig över katterna och ska tvätta och vårda dem och gråter så fort de blir lite ostyriga.

Jag plockar naturligtvis bort leksakerna under dessa perioder, men finns det något annat man kan göra för att lindra beteendet?

Mvh Emma
Monaxe
I början av skenvalpningen kan man få hjälp av vetrinär som kan "stoppa" upp hormonerna som far runt, tror (har för mej) att det är i injektionsform. Annars är det inte fel att ta bort livmodern, dvs om ni inte ska ha valpar (men 6 år är väl kanske i älsta laget)?
Har opererat 2 av mina tikar, dom mår faktiskt mycket bättre efteråt. Dom blir mycket piggare och slipper alla hormonsvängningar.

Men det är klart, det är ju inte billigt... Men risken är rätt stor att tikar får livmoderinflamation när de blir lite äldre, och då blir det i värsta fall akutoperation.

Man tycker ju så synd om dom när dom letar efter sina valpar, bäddar och är lessna... Kolla med din vetrinär vad dom tycker.
herkules
dra ner på maten och motionera tiken mer än vanligt så brukar det ge sig. får hon mjölk så brukar galastop från veterinären fungera bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon