Full version: Luktärt
rosita
Jag vore tacksam för tips, gärna med bilder, hur era luktärter klättrar! Jag har ingen fantasi no.gif
Det samma gäller ipomea! unsure.gif
rosita
Putt! sleep.gif
Wilmer

Så här såg det ut på Läcköslott ett år.

Jag brukar göra något ristorn, knyta ihop pinnar, använda köpta stöd, låta dem växa uppför trappräcket, använda hönsnäts formationer, låta dem växa uppför trädstammar, göra tipi formationer av bambu med småpinnar som stöd i början. Gäller bara att fästa rankorna efter hand så de växer dit man vill ha dem.
rosita
Tack för fina tips! bravo.gif
jannika
kan man ha luktärt i kruka? hur stora behövs då? 10 eller 20 liters eller räcker mindre? jag ville ha de till att pryda räcket runt altan.

ps. tar ni fröer från era ärtor?
Rihane
CITAT (jannika @ 29-03-2008, 08:34) *
kan man ha luktärt i kruka? hur stora behövs då? 10 eller 20 liters eller räcker mindre? jag ville ha de till att pryda räcket runt altan.

ps. tar ni fröer från era ärtor?

Jag har luktärtor på balkongen. Har hittills valt ganska låga sorter och dom verkar inte kräva så stort utrymme.
Jag har läst att dom vill ha utrymme nedåt....men...
Har tryckt ner dom både i grunda balkonglådor och lite större krukor som jag har samplanterat i, bådadera har funkat fint. yes.gif

Att ta fröer är överkurs för mig men det kommer väl... blush.gif Någon annan kanske vet.
Kommer kanske ta fröer från en flamvial som jag odlar i år. Det var bara 5 fröer i påsen och hittills har bara en grott.

Annars verkar det vara svårt att misslyckas med luktärtor.
Tror att dom inte vill klemas med bara.
Frideborg
Så här gjorde jag förra året.
Sådde på plats luktärtor i en trist buske.
det blev fint.tänke att går det så går det.duttade inte.plötsligt växte det så det knakade.
Mvh Birgitta W rose.gif
Wilmer
Jag tar inte frön, plockar in blommorna så det får dofta inne. Sedan kommer alltid frosten och tar dem innan jag hunnit få frön. Man ska ju knipsa av blommorna innan de sätter frö för att få långvarig och riklig blommning.
buffy
Mördarsniglar gillar inte luktärter, så man kan direktså dem. Jag brukar inte ta frön från de ettåriga, men har tagit från rosenvial och sått samma sensommar i småkrukor som fick stå ute, nedgrävda i jorden i väntan på utplantering nästa säsong. De blommar inte förrän andra säsongen, så man "vinner tid" om man sår dem på sensommaren.
Chamomille
Jag hade i somras en rätt så stor kruka (15 liter kanske). I den tryckte jag helt enkelt ner kvistar från en hassel längs med kanten (6-7 st) och knöt ihop den i toppen. Kvistarna var ungefär en meter (kanske lite längre).

Tillägg. Blomman för dagen hade jag i en likadan kruka. Ovanför krukan i taket hängde jag upp en kätting som den klättrade glatt på. Det blev fint. wub.gif
Mollis
Jag har Rosenvial som klättrar runt bland min klematis, det blev så mest för att jag inte hade nån fantasi, det var en bra klätterplats helt enkelt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon