Pius
Jag har två gamla gedigna furubokhyllor som ser för trista ut i sin gulnade furufärg. Går det att lasera furu utan alltför mycket slipning innan? Eller måste jag måla dem? Egentligen vill jag bara ha dem mörkare, t ex teak-lasyr.

Pius
*Stintan*
Javisst går det om dom inte är lackade förståss. Annars så tvätta av dom och sedan är det bara att lasera. När lasyren torkat kan man borsta ytan med en panelborste så blir ytan fin.
Bee
Oavsett om du väljer att måla heltäckande eller lasera så är det bra att börja med att tvätta med målartvätt. Sen drar du över hyllorna med en slipsvamp så att nya färgen kan fastna.
Det är inte så krångligt som det låter (eller jobbigt säger jag som är en latmask).
Om du väljer heltäckande färg: Har du många kvistar så kan det vara idé att täcka märkena med shellack. Annars finns risken att dom syns om ett par år.
Jag laserade en ny förrådsdörr häromåret och tänkte inte på shellack. Det straffade sig. Lasyren åkte snabbt av just på kvistmärkena. Nu är det i och för sig en utomhusdörr, det kanske är annorlunda inomhus.
Lycka till!
Pius
Hm, ja det låter ju inte som ett alltför betungande förarbete. Är själv en fruktansvärd latmask, kan ha hur många idéer som helst men vill nog helst att nån annan utför dem. blush.gif

Jag skulle ju kunna prova på baksidan av nån kant och se hur det kan bli.

Pius
lyckebo
Hej!

Det finns ett märke som heter Liberon. Och dom har en lasyr bets som funkar på lackade ytor om du nu vill slippa o täckmåla dom... Finns dessutom i massa olika kulörer!! Allt från vit till mörk ek så du ska nog kunna hitta något =)

Tvätta av ytan med målartvätt...Slippa lätt om du orkar.. Och pensla på!

Gå in på www.alfort.se för att hitta återförsäljare=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon