Linnyk

Hej!

Jag har en doftranka som är något år gammal. Den kom uppsnurrad längs en liten ställning. Den här fått väldigt långa stängler (som jag inte har något emot, de slingrar sig runt fint i fönstret) och ser ut att må ok. Under vintern gullnade dock ALLA blad längre ner på stammen och föll av. Så själva "orginaldelen" av växten är nu helt bladlös. De enda bladen är längre upp på stänglerna.

Vad kan man göra åt detta? Det är inte särskilt vackert... Är det sannolikt att bladen kommer tillbaka nu när det våras? Goda råd uppskattas! smile.gif

Hälsningar, Linda
Nina75
Hej!
Jag har samma problem med min doftranka sad.gif Den har varit uppsnurrad på en rund ställning med diameter 10 cm och höjd 40 cm. Nu då jag snurrade upp den, för jag tänkte byta ställning så är ca 1,5 m av stammen längst ner helt utan blad och den ser jättetrist ut.
Så jag undrar vad jag ska göra?

Jag vill ju inte ha en helt kal stam sådär, kan jag klippa av den och sätta i vatten så att den del av rankan som har blad får nya rötter? Eller dör den då?

Annars står den i ett norrfönster och har blommat om en gång efter inköpet för två år sen (då jag kommer ihåg att vattna den regelbundet rolleyes.gif ) Jag har aldrig satt om den iofs ohmy.gif
Tacksam för svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon