Söttok06
för att på sikt får bort det fleråriga ogräset. Ett lite tjockare lager som får ligga där i flera år och sedan förmultna. Ett tag tänkte jag täcka över tidningarna med jorde och hästgödsel och sedan odla i det, bara ettåringar.
Men tänkte nu att jag kanske ska ha några pallkragar ovanpå tidningarna och göra tillfälliga odlingar där i stället. Runt pallkragarna kan jag väl lägga något lämpligt täckmaterial som jag kan gå på också, täckbark t ex eller vad ska man ha som sedan kan förmultna också?

Jag vill att det ska se prydligt ut. Snickra pallkragar kan jag inte göra själv, kan jag köpa sådana någonstans till billig penning? Måste det vara gångjärn på sidorna? Tänkte sedan kasta dem när ogräset dött efter några säsonger. För jag vill helst odla direkt i jorden senare.

Vill också göra något slags arrangemang så att man kan odla i lite olika höjder med dessa pallkragar. Går det?

Vad tycker ni?
Malvia
Ja, det går och du tänker rätt.

Vet inte vem det var här som gjorde en sån fin uppsättning med pallkragar.

Jag lade ut kragar på en markduk som låg där redan efter att vi tog bort poolen)

längst bak finns 2 kragar med kortsidorna mot varann och 3 kragar högt.

och sen la jag de andra med kortsidan mot långsidan, har två åt det hållet på varje sida.
I mitten har jag ett bord som jag kan jobba på och en soffa att sitta på.

Lade tidningar i botten, men inte så många tydligen för maskrosor letade sig in underifrån.

Hoppas du förstår denna beskrivning.
Betty
CITAT (Söttok06 @ 28-03-2008, 15:42) *
...../ Snickra pallkragar kan jag inte göra själv, kan jag köpa sådana någonstans till billig penning? Måste det vara gångjärn på sidorna? /.....

Pallkragar används egentligen som emballage för godstransport. Gångjärnen är där för att man enkelt ska kunna fälla ihop dem vid förvaring. Sen var det "nåt snille" som kom på att dessa ramar var enkla och praktiska att använda för odling.
Man kan få tag på begagnade pallkragar allt från gratis till ett par tre tjugor om man kontaktar nån fabrik/verkstad eller transportfirma. Ibland är de fulla av firmanamn, klamrar och adresslappar, men ibland är de riktigt fina - som nya.
Så finns det de som numera gör sig pengar på att sälja målade och omålade nya pallkragar för odling, Granngården t.ex. Jag har för mig att de tar 150:- för en omålad krage - hutlöst enligt min mening.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon