Full version: halvdött olivträd
akesson_jonas@hotmail.com
Jag har ett olivträd, eller mer som en buske. Ungefär en dm upp delar sig stammen i tre grenar, allt som allt är det ca en meter högt. I vinter har det nästan dött, tappade i princip alla bladen, men sedan jag flyttade det till ett svalare och ljusare rum har det börjat hämta sig. På en av de tre "stammarna" har den kvar lite blad och har börjat få nya blad på avstickare från denna stam, men problemet är att de två andra "stammarna" inte ger några livstecken ifrån sig.

Mina frågor är om jag skall ge upp hoppet om de två kala grenarna med avstickare eller om och i så fall hur mycket jag skall beskära dem för att locka fram lite ny växtkraft? Utan dem blir trädet nog lite märkligt, med en lång kal gren med lite blad längst ut.

Tacksam för all hjälp!

Bassam
Hej
Jag tycker att säga, man kan klippa torka grenar och sjuka när som helst, för att vi kan inte tillbaka liv till döda, men ska man lämna några cm torka delar kvar för säkerheten,
Obs: jag menar om du har tork gren som lång 50cm kan klippa 48cm av den, jag tycker att växter ska bli mycket glad och ger mycket fina formen fram tiden.
Lycka till, H: Bassam

Hej
Jag tycker att säga, man kan klippa torka grenar och sjuka när som helst, för att vi kan inte tillbaka liv till döda, men ska man lämna några cm torka delar kvar för säkerheten,
Obs: jag menar om du har tork gren som lång 50cm kan klippa 48cm av den, jag tycker att växter ska bli mycket glad och ger mycket fina formen fram tiden.
Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (akesson_jonas@hotmail.com @ 28-03-2008, 16:26) *
Jag har ett olivträd, eller mer som en buske. Ungefär en dm upp delar sig stammen i tre grenar, allt som allt är det ca en meter högt. I vinter har det nästan dött, tappade i princip alla bladen, men sedan jag flyttade det till ett svalare och ljusare rum har det börjat hämta sig. På en av de tre "stammarna" har den kvar lite blad och har börjat få nya blad på avstickare från denna stam, men problemet är att de två andra "stammarna" inte ger några livstecken ifrån sig.

Mina frågor är om jag skall ge upp hoppet om de två kala grenarna med avstickare eller om och i så fall hur mycket jag skall beskära dem för att locka fram lite ny växtkraft? Utan dem blir trädet nog lite märkligt, med en lång kal gren med lite blad längst ut.

Tacksam för all hjälp!

skarpa på grenarna är dom gröna lever dom ,, är dom bruna är dom döda ,, du kan även klippa ner ev grenar i etapper så ser du när det blir grönt ,, sedan kommer där ut nya grenar där bladen suttit så du klipper ovan för ett blad par . ställ den ljust och svalt runt +15c och sedan tar du ut den när det är runt +10c +15c ute och tar in vid frost ,, sedan har du den ute hela sommaren och hösten i ett soligt läge . och ta in efter en frost natt och övervintra den svalt 0c +10c och ljust då minskar bladfall .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon