Full version: jasmin-schersmin
inger1
Min käre make kom hem med en förpackning från Netto som innehöll en växt som enligt kartongen innehöll en Philadelphus ?.
Philadelphus vad? Blir smått konfunderad, går in på Internet och blir inte mycket klokare.
Busken ska i alla fall bli ca. 3 m. hög, dubbla doftande blommor i juni-juli, ska inte beskäras, sol-halvskugga.
Inte en knyst om vilken jord den föredrar eller så.
Förra veckan kom han hem med en frilandshibiscus och det var helt okej, den känner jag till från tidigare.
Blir bara så irriterad över dessa företag som "lurar" på folk buskar och träd som man i sin enfald tror ska växa hos oss.
Frilandshibiscusen t.ex, inte sas det nåt om att den inte övervintrar här hos oss om man inte bor i ett extremt skyddat läge.
Nu har jag fått avreagera mig lite.
Ha en skön helg alla ni i Sveriges långa land.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske någon slags kameliaschersmin (Philadelphus virginalis) de brukar ha dubbla blommor.

Alexander-VG-zon3
fast frilands hibiskus övervintra till zon 4 i ett söderläge som är varmt och skönt . problemet är nog snare att den inte hinner blomma alla år .

http://klimattradgarden.tradgardsblogg.se/...g+hibiskus.html

jag har skrivit om den på min blogg .
inger1
På den tiden när jag bodde i V.B och hade växthus fanns hos mig en frilandshibiscus som jag drivit upp från frö. Den var till färgen mörkaste röd, knoppen var nästan svart. Tyvärr så blommar de relativt sent och vi hade ingen tillskottsvärme i v.huset men tre blommor slog i alla fall ut. Efter tre säsonger slängde jag bort busken, som då hade blivit relativt stor och otymplig.
Jag bor nu i zon 4 sedan 3 år tillbaka men har svårt att tro att den kan övervintra här hos mig. Måste kanske göra som jag blev tvungen till i V.B med min roddis, det var ett evigt duttande med den busken men efter tre år belönade den mig med 5 röda blommor.
Grannarna kom och beundrade "busken" och visst kände man sig lite stolt.
Ja vi får se hur det går för den här stackaren, för tillfället är det enligt mitt tycke en torr spretig planta.
Ha en bra helg och hoppas värmen kommer. Mina kungsliljor ser mer än molokna ut.
Inger
Alexander-VG-zon3
CITAT (inger1 @ 28-03-2008, 18:40) *
På den tiden när jag bodde i V.B och hade växthus fanns hos mig en frilandshibiscus som jag drivit upp från frö. Den var till färgen mörkaste röd, knoppen var nästan svart. Tyvärr så blommar de relativt sent och vi hade ingen tillskottsvärme i v.huset men tre blommor slog i alla fall ut. Efter tre säsonger slängde jag bort busken, som då hade blivit relativt stor och otymplig.
Jag bor nu i zon 4 sedan 3 år tillbaka men har svårt att tro att den kan övervintra här hos mig. Måste kanske göra som jag blev tvungen till i V.B med min roddis, det var ett evigt duttande med den busken men efter tre år belönade den mig med 5 röda blommor.
Grannarna kom och beundrade "busken" och visst kände man sig lite stolt.
Ja vi får se hur det går för den här stackaren, för tillfället är det enligt mitt tycke en torr spretig planta.
Ha en bra helg och hoppas värmen kommer. Mina kungsliljor ser mer än molokna ut.
Inger

jo den överlever vintern i zon 3-4 ,, en del på detta forumet har ju sina ute i zon 3-4 ,, även jag själv har sett vackra ex i zon 3-4 som har stått där ett antal år . den blommar på ettåriga skott så det gör inget om den skulle frysa ner till snönivå . mina egna har också varit med om kalla nätter under -20c och då var dom i kruka utan skydd . och den plantan du har har väl kostat 32kr så det gör väl inget om du planterar ut den i ett varmt läge .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon