Full version: Zoner utomlands
Odjuret
Jag har ett hus i Banjaluka, bosnien och tänker skicka ner lite växter för plantering. Men jag har ingen aning hur jag ska avgöra vad det är för zon! Google gav inget svar och eftersom jag inte är där nu så har jag svårt att bara fråga någon. Temperaturen växlar mellan +45grader och -15.
Några tankar? Finns det en världskarta med zoner?
Ciczi
Jag har dålig koll på var din stad ligger men zon 9-7 är en gissning (baserat på USDA zoner) zon 7 är den kallare och zon 9 den varmare.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
CITAT (Odjuret @ 28-03-2008, 17:40) *
Jag har ett hus i Banjaluka, bosnien och tänker skicka ner lite växter för plantering. Men jag har ingen aning hur jag ska avgöra vad det är för zon! Google gav inget svar och eftersom jag inte är där nu så har jag svårt att bara fråga någon. Temperaturen växlar mellan +45grader och -15.
Några tankar? Finns det en världskarta med zoner?

du har usda zon 7 . och utländsk zon 7 blir zon 1-2 i Sverige
KURT
Frågan är också vad det är för växter? Det här med zoner är ju mycket relevant för träd och buskar som är ständigt exponerade för kylan. Men är det andra perenner som är snötäckta större delen av den kalla årstiden, så är det ju inte så relevant med växtzoner.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 28-03-2008, 19:48) *
Frågan är också vad det är för växter? Det här med zoner är ju mycket relevant för träd och buskar som är ständigt exponerade för kylan. Men är det andra perenner som är snötäckta större delen av den kalla årstiden, så är det ju inte så relevant med växtzoner.

fast nu är det ju ifrån Sverige ner till att planteras i bosnien där det är varmare och längre och torrare sommar om jag förståd det rätt . vilket sverige inte har så då klara sig växterna bättre där än här . det man bör tänka på är att växterna ska klara av sommaren plus lägsta vintertemp .

usda kartan är ju avsedd för dom klimat med lång och varm sommar den typ som man mer hittar i bosnien .
KURT
CITAT (flaxss @ 28-03-2008, 21:43) *
fast nu är det ju ifrån Sverige ner till att planteras i bosnien där det är varmare och längre och torrare sommar om jag förståd det rätt . vilket sverige inte har så då klara sig växterna bättre där än här . det man bör tänka på är att växterna ska klara av sommaren plus lägsta vintertemp .

usda kartan är ju avsedd för dom klimat med lång och varm sommar den typ som man mer hittar i bosnien .

Det kan ju vara å att de har bra snöskydd i Sverige, men har det kallt utan snö där?
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 29-03-2008, 03:22) *
Det kan ju vara å att de har bra snöskydd i Sverige, men har det kallt utan snö där?

iförsig ,, jag vet inte hur snö mängden är där nere ,, men å andra sidan har jag inte haft så mycket snö heller samband med nätter under -10c -15c . plus inräknat sommar där nere så borde härdiga och tåliga växter för Sverige klara sig där nere ,, jag hade nog kollat mer på sommaren då den är varm och ev torr . tror många ''medelhavs'' växter som inte vi kan ha här skulle trivas där nere .
Odjuret
Tack för hjälpen allihop!
Jag har inte bestämt mig för vilka växter än, men jag tror att jag ska dit i slutet på sommaren och då ska jag passa på och ta med mig många lökar smile.gif
Annars måste jag lita på att någon annan ska bestämma bästa platsen för växterna. smile.gif
Vi odlar majs på åkern bredvid huset.. Det kanske säger något?
Jag tänker satsa på att det är zon 1.
Vintrarna går ner till -15 men de stannar inte där. Brukar hålla sig strax under minus.
Tack en gång till för hjälpen! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Odjuret @ 29-03-2008, 14:31) *
Tack för hjälpen allihop!
Jag har inte bestämt mig för vilka växter än, men jag tror att jag ska dit i slutet på sommaren och då ska jag passa på och ta med mig många lökar smile.gif
Annars måste jag lita på att någon annan ska bestämma bästa platsen för växterna. smile.gif
Vi odlar majs på åkern bredvid huset.. Det kanske säger något?
Jag tänker satsa på att det är zon 1.
Vintrarna går ner till -15 men de stannar inte där. Brukar hålla sig strax under minus.
Tack en gång till för hjälpen! smile.gif

du har en svensk zon 1 då . hur har du det på sommaren ??

jag kan annars ge förslag på växter du kan ev flytta ner där ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon