Full version: Jordnötter på gång
ylvahi
[attachment=15908:jORDNÖTT...28_3__2_.jpg]Jag vill bara visa min kruka där jag tryckte ner två jordnötter förra veckan, ska bli spännande att se vad det blir
Eva i Höga
Så såg mina tvättnötter ut när de började visa sig och sedan växte de med en rasande fart. Kanske gör dina det också?!
Knytt
Spännande att följa! biggrin.gif
jannika
detta vill jag se! smile.gif

passar på att fråga hur du gick tillväga.
Monaxe
Misstänker att det kommer att växa rätt snabbt i dom där krukorna...spännande!
ylvahi
Jannika, jag tog en vanlig jordnöt med skal på, plockade ur nötterna och satte ner dom i vanlig plantjord. Krukan har stått i ett söderfönster och fått lite vatten emellanåt. Jag täckte inte ens krukan med plast. Men jag måste nog flytta hela klumpen till en stoooor kruka sen.
evni
Nu fattar jag inte riktigt.
Vad då jordnötter ???
Sådana man köper på ICA i påsa eller ???

Stupido/ Eva
ylvahi
Ja sånna med skal på som man måste skala.
Knytt
Hur odlar man dem sen? Hur skördar man? Så spännande! biggrin.gif
Wilmer
Men det har jag ju provat! Får försöka igen. Spännande (jag lyckades inte).
uno
En del av hängrännan går genom inglasat uterum. För någon månad sedan såg jag något grönt, det var jordnötter från intillstående fågelmathus som slagit rot. Tre groddar planterades i kruka och de är nu ca 7 cm med utvecklade blad.
Det skall bli spännande att följa utvecklingen. Jag tror att det är jordnötter, vi får väl se.
KURT
CITAT (uno @ 29-03-2008, 03:14) *
En del av hängrännan går genom inglasat uterum. För någon månad sedan såg jag något grönt, det var jordnötter från intillstående fågelmathus som slagit rot. Tre groddar planterades i kruka och de är nu ca 7 cm med utvecklade blad.
Det skall bli spännande att följa utvecklingen. Jag tror att det är jordnötter, vi får väl se.

Hur varmt har de stått? Jag har svårt at tro att jordnötter skulle gro om det är kallt, de borde vara mycket köldkänsliga.
evni
CITAT (Eva i Höga @ 28-03-2008, 18:38) *
Så såg mina tvättnötter ut när de började visa sig och sedan växte de med en rasande fart. Kanske gör dina det också?!

Jag har tvättnötter.
Men hur ska jag göra med den ?
Ska man fila något på den för den är ju stenhård eller ?
Visst är det väl det mörkt bruna fröet eller vad det kallas som
är inuti tvättnöten så att säga ?
Är det bara att peta ner i såjord ?
Skulle vilja testa.

/Eva
Fjärilen

Här är min Jordnötsplanta. Jag sådde den i planteringsjord och den grodde jättefort. När den blommar sen får man hjälpa till och pollinera. Efter pollineringen ska blomman borra ner sig i jorden och då bildas jordnöten... Det är första gången jag sått jordnöt så det ska bli spännande och se om och hur det fungerar smile.gif . (Beställde mina på impecta)
ewa zon 3
Vad roligt med era jordnötter som gror tummenupp.gif
Måste jag prova någon gång. Kan man ta fågeljordnötterna el behöver man ha de med skal?

/Ewa
Eva i Höga
CITAT (evni @ 29-03-2008, 09:19) *
Jag har tvättnötter.
Men hur ska jag göra med den ?

Jag tog två tvättnötter (den svarta nöten) och satte i varsin kruka med såjord. Filade inte på dem. Genomvattnade och plast över. Fick stå på fönsterbrädan över elementet. Efter ca 1,5 månad hade de grott och nu växer de så det knakar. Jätteroligt och spännande att se vad det blir av detta.
KURT
CITAT (ewa zon 3 @ 29-03-2008, 10:27) *
Vad roligt med era jordnötter som gror tummenupp.gif
Måste jag prova någon gång. Kan man ta fågeljordnötterna el behöver man ha de med skal?

/Ewa

Har de inte behandlats på något sätt så borde det fungera.
jackan

CITAT (ylvahi @ 28-03-2008, 21:15) *
Ja sånna med skal på som man måste skala.

Är inte dem rostade??? confused.gif
Knytt
Man rostar inte nötter med skal, då hade ju smaken suttit i skalet wink.gif
jackan
Men tar man bara och köper sådana jordnötter med skal på som man brukar äta när man ser på tv
ylvahi
Japp. smile.gif
uno
CITAT (Fjärilen @ 29-03-2008, 11:18) *
Här är min Jordnötsplanta. Jag sådde den i planteringsjord och den grodde jättefort. När den blommar sen får man hjälpa till och pollinera. Efter pollineringen ska blomman borra ner sig i jorden och då bildas jordnöten... Det är första gången jag sått jordnöt så det ska bli spännande och se om och hur det fungerar smile.gif . (Beställde mina på impecta)

Så ser inte mina plantor ut. Mina börjar allt mer att likna lindblad. Hur kul var det.
Fjärilen
CITAT (uno @ 03-04-2008, 02:14) *
Så ser inte mina plantor ut. Mina börjar allt mer att likna lindblad. Hur kul var det.

Det är första gången jag planterat jordnöt och vet inte hur plantan ska se ut...Så när jag såg ditt inlägg var jag tvungen att googla lite för att se om min planta är jordnöt. Det är en jordnötsplanta... smile.gif . Var fick du dina "sånötter" ifrån?
ylvahi
Så här stora har jordnötterna blivit nu[attachment=16922:Jordnött...17_4____.jpg][attachment=16923:Jordnötter_17_4_2_
.jpg] Det tar sej.
Monaxe
Vad läckra dom ser ut! Ska du ha dom ute i sommar?
ylvahi
Tänker sätta ut dom på altanen snart, sen blir det nog utomhus.
KURT
CITAT (ylvahi @ 17-04-2008, 13:23) *
Tänker sätta ut dom på altanen snart, sen blir det nog utomhus.

De är riktiga värmeälskare, tycker nog inte om temperaturer under 15 grader.
ylvahi
Vi får hoppas att det blir en riktigt vaarm sommar då. unsure.gif
ylvahi
TITTA........[attachment=18523:jordnött..._21_5_08.JPG]

...det har hänt något.

Knytt
Spännande! smile.gif
sofiaq
mina jordnötter ruttnade i jorden... jag får prova igen nästa år.

Hur går det för dina nu? Skulle vara kul att se vad som har hänt!
ylvahi
TITTA VA JAG HITTA!!!!!!

E
fter många månaders väntan har jag vågat krafsa lite i krukan, vilket någon annan gjort tidigare och förstört halva plantan och massa "trådar. Sen fick jag spinn på den så jag trodde den dukat under helt, men nu hittade jag EN nöt. Nästa år ska jag sätta flera.
[attachment=23848:jordnöt_2008_09_08.jpg]
KURT
Fast rent tekniskt sett så producerar ju inte jordnöten nötter!
Wilmer
wow, va kul! Nu måste jag testa igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon