Full version: Broccoli
Knytt
Nu önskar jag mig lite tips om broccoli!

Försökte så förra året, det blev groddar men inte mer. Jag misstänker värme, näringsbrist och ev några ondskefulla djur ...
I år vill jag gärna lyckas bättre och vill därför ha era tips smile.gif

Jag har tänkt ha broccolin i en pallkrage som jag täcker med fiberduk för att slippa olika typer av kålmumsare.
Jorden har jag funderat på kogödsel på påse och egen kompost, vad tros om det?

Försådd, när ska man så? När kan de flytta ut?
Avstånd mellan plantor? Toppning?

Jag har också läst att broccoli trivs samplanterad med bl.a. dill, kan jag då ha dill mellan broccoliplantorna?

Många frågor blev det, hoppas någon vis och erfaren orkar svara smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte riktigt vilken växtzon du bor i men här brukar vi på jobbet plantera ut broccolin i början av juni (efter avhärdning), broccolin sås ca 4-6v innan utplantering. Broccoli vill ha näringsrik jord, gärna lerjord. Bör planteras med ca 40cm mellanrum, vattnas och gödslas regelbundet under säsongen. Mot flygande insekter kan man använda fiberduk + inspektera bladen och krossa ev. äggsamlingar. Kålväxter bör inte planteras på ett ställe där man nyligen har odlat kål.

Det finns många olika sorter en del är snabba sorter och lämpar sig för sommarskörd andra mer långsamma sorter kan vara bättre sorter för höstskörd
Knytt
Bor i zon 1. Kan man säga att man planterar ut dem samtidigt som tomaterna?
Sortern är red arrow.

All jord i pallkragen kommer bytas, jag har tänkt påbörja en växelodling nu. Det här blir första året. Funkar ko på påse och kompost? Lera har jag nog inte ... hm ... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan nog gå bra med påsko + kompost, packa gärna till jorden något + täck jorden med gräsklipp (ej enda upp mot plantorna)

Sorten Red arrow får jag inte riktigt fram om den är tidig eller sen på många håll kallas den early red arrow vilket borde indikera att det är en snabb sort men samtidigt står det på Thompson 6 morgans hemsida att sorten förkultiveras på våren och skördas sedan sen höst-vinter vilket för mig borde innebära en extremt sen sort. confused.gif
Bassam

Hej
Jag tycker att broccoli behöver mellan30-35 dagar så inne under maj, efter har de mellan 4 till 5 bladen , man kan plantera dem ute under juni, , avstånd mellan linjer 60-70cm och mellan plantor 50-40cm, tycker jord som har ph6.
Lycka till, H:Bassam
Knytt
Jag fattar inte heller om sorten är tidig eller sen. På påsen står det att man ska så i mars och skörda i januari - mars nästa år? Det kan ju inte stämma?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon