karin strom
12-08-2003, 08:41
Hej!
Jag ska flytta mitt jordgubbsland. Jag vill helst inte behöva rensa så mycket ogräs och har tänkt använda mig av plasttäckning. Men hur gör jag och var kan jag köpa plast. Plasten borde ju vara lite genomsläpplig för fukt och luft.
Karin Helsingborg
Susanna
12-08-2003, 20:09
Hej!
Förra året gjorde jag om mitt jordgubbsland och hade då samma tanke som dig!
Jag använde en svart markduk från Plantex (finns bla på byggvaruhus och hos Weibulls), den släpper igenom vatten men hindar ogräset bra. Eftersom den även släpper igenom visst ljus krävs att man täcker den för att hindra ljuset, annars växer ogräset ändå. Jag har lagt på ett lager med täckbark ovanpå den. I duken skar jag små kors där jag satte plantorna. Allt har visat sig funka jättebra. Jag har inte behövt rensa ogräs en enda gång och fuktigheten har varit bra, trots en mycket torr sommar. Skörden blev också mycket bra men många stora gubbar. I år ska jag göra så här på hela mitt jordgubbsland. Risken jag kan se är barken förmultnar och ogräset får fäste i det, men det går ju att åtgärda ganska lätt.
Susanna
karin strom
21-08-2003, 19:23
Tack för att du gav mig tipset. Jag ska försöka börja nästa vecka och gör som du. Bra att vet att det fungerar och var man kan handla grejor.
TACK