AnnammA
Kyrkoherde Joseph Pemberton i Essex odlade fram en hel del myskroshybrider, som blev namngivna efter moderna kvinnonamn från den tiden.(Eller var det kanske hans döttrar eller andra kvinnliga släktingar som var namngivare?)Och en av dessa rosor är rosen:
"Cornelia"
Rosen introducerades 1925 i Storbritannien, och i "Botanica:Rosor" står det att ursprunget är en fröplanta från rosen "Aglaia".
Cornelia är en buskros, med ett tätt och upprätt växtsätt, med upprätta till bågböjda grenar. Enligt LÅG blir busken 1,5x1,5 m, och kan odlas till zon 3.
Den har få taggar och bladen är glänsande, mörkgröna och bronsskiftande.
Blommorna växer i mångblommande klasar och är tätt fyllda och medelstora. Blomfärgen är skiftande i mörkt korallrosa med inslag av koppar som bleknar mot vitt. Blommorna sägs dofta som fruktkompott och heliotrop.
Blomningen är riklig och nästan oavbruten från slutet av juni till senhösten.
Enligt LÅG kan Cornelia angripas kraftigt av mjöldagg.
Min Corneliaros är planterad 1999, vid en rosenportal av armeringsnät, och med tidens gång har en del av grenarna börjat bete sig som en klängros. Annars är busken rätt så bredväxande, och jag har aldrig haft några större problem med sjukdomar, utan rosen har hos mig varit frisk.

Corn.JPG

Cornelia2.JPG

Cornelia.JPG
Kajsa
Alldeles ljuvlig Anna, dom där milda färgerna som går i varandra, suck. Jag tröstar mig med att det finns Austinrosor i dom där färgerna som går här i kallare zon.
Visst är det spännande med Pemberton som vid sidan av sitt prästjobb vid sekelskiftet var så duktig på att ta fram rosor, en stor passion till hobby som gjorde honom berömd, finns det böcker om honom tro ?
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 29-03-2008, 14:30) *
Alldeles ljuvlig Anna, dom där milda färgerna som går i varandra, suck. Jag tröstar mig med att det finns Austinrosor i dom där färgerna som går här i kallare zon.
Visst är det spännande med Pemberton som vid sidan av sitt prästjobb vid sekelskiftet var så duktig på att ta fram rosor, en stor passion till hobby som gjorde honom berömd, finns det böcker om honom tro ?

Böcker om honom vet jag inte, Kajsa, men däremot har jag hört berättas att det var så iallafall på Linnétiden att en del av hans lärjungar/följeslagare var utbildade präster i grunden, som sedan pysslade med botanik "vid sidan om" sas... Det var väl mer gediget att ha prästyrket, som botten, kan tänkas? (Är inte så mycket bevandrad i Linné, som man kanske borde, för Linnés lärjungar har haft en del betydelser inom rosenhistoriken - tagit hem rosensorter från resor mm.)
AnnammA
När jag letade efter fakta om morgondagens ros, som jag inte hade så mycket fakta om, hittade jag en hel del sidofakta om pastorn Joseph Pemberton. Bla hade pastorn en syster: Florence, som tillsammans med honom var med och förädlade fram myskroshybrider.(Varför glömmer man alltid bort kvinnornas viktighet i historien???)
Det ska finnas en bok på engelska om Pembertonrosor, som heter: "Fifty Favourite Roses" av Michael Gibson.
Ann Bentall, som tillskrivs "Buff Beauty's" tillkomst var gift med John Bentall, som var trädgårdsmästare hos Pembertons. Enligt fakta jag hittat Franziska Krölls rosenbok, skall "Buff Beauty" varit skapad av Pemberton, men introducerad efter hans död av Bentall.
Paret Bentall forsatte sedan, i Pembertons anda, att förädla fram rosor. Rosen "Fairy" är en av deras skapelser.
noranettan
Kan bara instämma i att Cornelia är en ljuvlig ros! Helt betagande.......en måsteharos när jag tänker lite mer noggrannt.......
http://www.rosengardenibergslagen.se/Rosor...er/Cornelia.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon