Stevieboy
29-03-2008, 04:05
Vad i hela världen är det för puder som alla Engelska "gardeners" anväder till sina sticklingar och pinnar? Dom kallar det för Hormon Rooting Powder: Det skall tydligen va bra. Var kan man köpa det. funkar det?
Mvh
Gustaf (o Steven)
Det är jättebra, det hjälper sticklingen att rota sig! Jag köpte mitt på Impecta.
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2008, 11:02
Fast det som impecta har är ju mera något slags algmedel, äkta rotningshormoner + hormoner för att stimulera svårgrodda frön säljs inte till privatpersoner i sverige. Man kan göra eget rotningsmedel av krossade salixkvistar (sälg, pil) som får ligga i vatten och sedan låter man sticklingarna sitta något dygn i detta vatten innan man sticker dem i jord, det funkar minst lika bra som impectas medel om inte bättre salix har ju ofta en hög halt auxin i sig och auxin stimulerar rotbildning.
För de allra flesta växtslag brukar man dock kunna klara sig utmärkt utan rotningsmedel.
(har man mycket svårgrodda fröer kan man köpa äkta gibberellinsyra (GA-3) från ex. Gardens North som hjälper till att väcka fröerna)
Stevieboy
29-03-2008, 18:21
Det va ju bra. Då fick jag reda på det.
Tack för svaret.
Mvh
Gustaf
Jan Lindgren
30-03-2008, 09:53
Hej!
Du kan köpa IBA i de flesta civiliserade trädgårdsländer. Tullen kollar sällan.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.