|
Anki i Dalsland
29-03-2008, 06:25
Hej! Som barn "bytte far från båt till husvagn....................................no coments............... Gjorde allt för att få vara hemma. Sa att aaaaaaaaaaaaaaaalllllllllllllllddddddddddddddrrrrrrrrrrrrig en husvagn igen.
Men.... Min man och jag har hundar och då är det praktiskt att ha med sig huset. Om jag tröttnar eller vädret blir dåligt- sitter jag och myser i vår varma goá vagn. Medans maken blir våt med hunden. Häpp!
Sen sa vi AAAAAAAAlllllddddddddrrrrrrrig Camping! Men.......... Det visade sig att vi hade förutfattade meningar. Blev inlurade av våra vänner. När jag är ute med min man vill jag ha honom för mig själv (vi ses inte så mycket i veckorna)...trodde folk skulle tränga sig på....men de är väldigt hänsynsfulla.
Sen är det detta med toalett. Reumatiker och ute toalett är ingen bra ide´. Underbart att inte behöva leta efter nerförslut, ngt. att hållas sig i, komma på när man sitter och....kommer jag upp eller har knäna fastnat... Är helt husvagnstroende..... Denna säsong skall vi prova mer frikamping. Ngn. som har tips???? Kommer att åka norrut. Ps. om ngn. prenum. på husvagn & camping?-i senaste extratidningen med campingar....Den lillle voven med på bild i innehållstexten samt artikel längre bak i tidningen..Heter Arne................det är min Baby....Arne numera 8 år och pigg som en nötkärna. Nog tjötat för denna gång. Blir jätteglad om ngn svarar.
Mvh Husvagns fia
Lemonne
29-03-2008, 08:45
Nä, inga tips här, jag säger fortfarande aaaaldriiiig husvagn... Men segelbåt är det bästa som finns  Vissa påstår att det är i stort samma sak, men det är ju inte ens i närheten av varandra! Kapten Emma
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-03-2008, 09:01
Då måste jag ju kika i tidningen. Kom i förrgår.
Vi åker med husbil. Även vi planerar en resa norrut. Och eftersom vi inte riktig kan bestämma oss om det blir Sverige eller Norge så kom gubben med förslaget att vu kunde ju åka uppåt i Sverige och neråt i Norge????
Även vi funderar på att testa fricamping.
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-03-2008, 09:01)  Då måste jag ju kika i tidningen. Kom i förrgår.
Vi åker med husbil. Även vi planerar en resa norrut. Och eftersom vi inte riktig kan bestämma oss om det blir Sverige eller Norge så kom gubben med förslaget att vu kunde ju åka uppåt i Sverige och neråt i Norge????
Även vi funderar på att testa fricamping.
Elisabeth OM jag nu hade gillat den sortens semester så skulle jag hellre åka uppåt i sverge o neråt i finland - på ngt sätt tror jag det är roligare. Finland är ju så otroligt fint och har så mycket gott att bjuda på!
swetrot
29-03-2008, 13:13
Något jag verkligen kan rekommendera är Vildmarksvägen mellan Vilhelmina och Strömsund. En trettio mil lång sträcka som bitvis går uppe på kalfjället. Man passerar bl.a. Malgomaj, Fatmomakke samekyrkby, Trappstegsforsen, Stekenjokk (vi hade snöbollskrig där i Juli), Klimpfjäll, Saxnäs och en massa storslagen natur. Som närmast är man några kilometer från den norska gränsen om man är intresserad av det. Vägen är helt OK att dra husvagn på, och det finns massor med platser att ställa upp husvagnen på intil l en fors, en älv eller en liten sjö. Mycket norrmän och tyskar, men det finns plats för alla utan att trängas. Se: http://www.vilhelmina.se/homepage_vilhelmi...dmarksvagen.pdfTvå andra sträckor som kan rekommenderas i norr är dels Örnsköldsvik - Östersund via Sollefteå. Största delen är utmed Indalsälven, man passerar bl.a. vildhussens fall. Mycket vacker väg. Dels att åka hela 45:an från Karesuando och ned till Göteborg. Oerhört mycket vacker vildmark att se. På vägen åker man förbi Vilhelmina, så det kan kombineras med vildmarksvägen. Man åker också förbi Östersund, så man kan vika av mot Örnsköldsvik. Jag kan heller inte låta bli att slå ett slag för Hälsingland. Knappt tre timmar från Stockholm finns mycket att se och göra. Vi åkte Norrland runt för två somrar sedan, och blev helsålda och flyttade från Stockholm till just Hälsingland.
29-03-2008, 14:41
CITAT (gunvor @ 29-03-2008, 11:26)  OM jag nu hade gillat den sortens semester så skulle jag hellre åka uppåt i sverge o neråt i finland - på ngt sätt tror jag det är roligare. Finland är ju så otroligt fint och har så mycket gott att bjuda på! Finland vore säkert fint också men så måste man ta båten hem igen och det är inte billigt under högsaisongen. Elisabeth
29-03-2008, 14:50
Det är bra med många tips, tack Svetrot
Ö-vik till Östersund åkte vi för 2 år sedan. Stannade i Sollefteå och Östersund för några nätter.
Vildmarksvägen är det mycket upp och ner? Det tyckte jag nämligen var lite jobbigt i Norge förra sommaren.
Elisabeth
Vill bara lägga in en kommentar angående 45:an... Den är betydligt behagligare att dra husvagn efter än E4:an, bara ett tips. Men passa upp när ni passerar Emådalen, se till att försöka hålla avstånden för det är väldigt mycket neråt och sedan väldigt mycket uppåt... I övrigt älskar jag den vägen, lite seg genom härjedalen kanske, men det kan åxå bero på att då är det bara en liten bit kvar till pappas hemby och det känns evighetslångt. Och glöm inte att svänga förbi ljungdalsbron på vägen, den är fantastisk!
swetrot
29-03-2008, 20:32
Vildmarksvägen är förvisso lite kuperad, men inga överdrifter vad jag kan minnas. Långt mer än varannan bil man såg där drog vagn eller var en husbil, och det fungerarde bra.
Vägarna på Finska sidan är minst hundra ggr bättre och behagligare att åka på än våra.
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 20:49)  Vägarna på Finska sidan är minst hundra ggr bättre och behagligare att åka på än våra.  Det har pappa tjatat om i alla år också, tills i somras då han upptäkte att vägunderhållet i Finland börjar bli lika eftersatt som här... åtminstone mellan Åbo och Helsingfors. Husvagn gillar jag inte, av någon anledning känner jag mig otrygg i husvsgn. Synd egentligen för det är ett bra sätt att se sig om i omvärlden, praktiskt att ha boendet med sig.
30-03-2008, 13:02
Vi skall efter 1. April börja med att göra husbilen startklar. Är ju en hel del pyssel innan man kan ge sig iväg. Sedan blir det en 2 dagars testresa. antingen till Varberg eller Ullared (  ) Och i slutet på april gör vi vår första resa. Men vi är osäker om vi skall åka på träff i norra tyskland eller bara till Skåne, Blekinge. Eller är det för tidigt att åka till Skåne? Elisabeth
Solstorm
30-03-2008, 13:10
Förr var det toppen att åka med husvagnen och stanna och övernatta vid någon sjö i någon skog någonstans. Det vågar man ju inte göra längre. Det är ju inte bara längs de stora vägarna som vägrånarna finns.
30-03-2008, 13:49
CITAT (Solstorm @ 30-03-2008, 14:10)  Förr var det toppen att åka med husvagnen och stanna och övernatta vid någon sjö i någon skog någonstans. Det vågar man ju inte göra längre. Det är ju inte bara längs de stora vägarna som vägrånarna finns. Det är det jag också tänker på. Men vi har en säker husbil. Förra ägaren var i spanien med bilen och har säkrat hela bilen. Även om dom bryter upp låset så kommer dom inte in. Men jag skulle aldrig stanna längs en stor väg vid någon parkering och övernatta där. Längs västkusten är det hemskt med alla vägrån. Och jag förstår inte att folk aldrig lär sig, har värdesaker i bilen eller framsätet. Elisabeth
swetrot
30-03-2008, 15:24
Ett bra tips om man är rädd för vägrånare är att stanna till vid nattöppen bensinmack och sova där istället för vid vägkanten. De flesta brukar kunna tänka sig att hålla lite koll på bilen medans man sover om man handlar lite korv och läsk, samt tankar. Det är många gånger en liten trygghet för nattpersonalen också att det finns människor i deras närhet om det dyker upp otrevliga typer.
Solstorm
30-03-2008, 17:41
CITAT (swetrot @ 30-03-2008, 16:24)  Ett bra tips om man är rädd för vägrånare är att stanna till vid nattöppen bensinmack och sova där istället för vid vägkanten. De flesta brukar kunna tänka sig att hålla lite koll på bilen medans man sover om man handlar lite korv och läsk, samt tankar. Det är många gånger en liten trygghet för nattpersonalen också att det finns människor i deras närhet om det dyker upp otrevliga typer. Ett bra tips men jag saknar att campa vilt i naturen.
30-03-2008, 18:22
CITAT (Solstorm @ 30-03-2008, 18:41)  Ett bra tips men jag saknar att campa vilt i naturen. Undrar om jag vågar att campa vilt i år???????
Gossen Ruda
30-03-2008, 18:26
En fråga angående Finland, inte för egen del men rent allmänt. Enligt personer jag pratat med så klarar man sig hjälpligt med svenska i väster och söder men i övriga Finland så är folk enbart finsktalande och finskförstående. Är det så?
Solstorm
30-03-2008, 18:42
Det finns nog en gammal konflikt vad det gäller språket. Hästammar från den tiden finnarna tvingades att lära svenska i skolan och svensktalande var "överheten". Känner svensktalande finnar som inte vill kännas vid att de kan finska precis som om det vore något fult att kunna det. Känner finsktalande finnar som inte vill låtsas om att de förstår svenska som någon slags protest.
CITAT (Gossen Ruda @ 30-03-2008, 19:26)  En fråga angående Finland, inte för egen del men rent allmänt. Enligt personer jag pratat med så klarar man sig hjälpligt med svenska i väster och söder men i övriga Finland så är folk enbart finsktalande och finskförstående. Är det så? Min erfarenhet är att svenska funkar från Vasa och norrut, men inte söderut med undantag för Åbo och möjligen Helsingfors
CITAT (Anma @ 29-03-2008, 23:52)  Det har pappa tjatat om i alla år också, tills i somras då han upptäkte att vägunderhållet i Finland börjar bli lika eftersatt som här... åtminstone mellan Åbo och Helsingfors.
Husvagn gillar jag inte, av någon anledning känner jag mig otrygg i husvsgn. Synd egentligen för det är ett bra sätt att se sig om i omvärlden, praktiskt att ha boendet med sig. Nu har jag ingen erfarenhet av vägarna i södra Finland, men de i norra delen är rena himmelriket mot våra.  Sedan så är det så rent i Finland ... man ser inte en massa skräp utmed vägarna el i städer/byar inte ens ett kolapapper utanför kioskerna Finnarna verkar ha bättre förstått vad man har skräpkorgar till.
hobbe 00
30-03-2008, 21:53
En liten komentar i från mig på andra sidan potten...Jo nu är det så att man klarar sig rätt bra med svenska uteftre västkusten med ett litet undantag mellan Åbo och Björneborg. Sen i övriga landet är det engelska som gäller om man inte kan finska men tyvärr är många skrala i engelskan av de äldre speciellt (40+ och uppåt).. yngre generationen kan bättre engelska. Sen är vägarna på sina ställe rent av usla.. Jag åker dagligen en bit efter E 8 och den är som en potatisåker på sina plasser.. men tjälen har gjort sitt i vinter men i vår sommar ska den få ny beläggning  . På flera platser har det varit stora vägbyggen ex runt Helsingfors och Raumo. Men uppe i Lappland vet jag inte hur vägarna är nu just.
Anki i Dalsland
31-03-2008, 02:56
Tack Allihop för tipsen! Vov från Arne... CITAT (Anki i Dalsland @ 29-03-2008, 07:25)  Hej! Som barn "bytte far från båt till husvagn....................................no coments............... Gjorde allt för att få vara hemma. Sa att aaaaaaaaaaaaaaaalllllllllllllllddddddddddddddrrrrrrrrrrrrig en husvagn igen.
Men.... Min man och jag har hundar och då är det praktiskt att ha med sig huset. Om jag tröttnar eller vädret blir dåligt- sitter jag och myser i vår varma goá vagn. Medans maken blir våt med hunden. Häpp!
Sen sa vi AAAAAAAAlllllddddddddrrrrrrrig Camping! Men.......... Det visade sig att vi hade förutfattade meningar. Blev inlurade av våra vänner. När jag är ute med min man vill jag ha honom för mig själv (vi ses inte så mycket i veckorna)...trodde folk skulle tränga sig på....men de är väldigt hänsynsfulla.
Sen är det detta med toalett. Reumatiker och ute toalett är ingen bra ide´. Underbart att inte behöva leta efter nerförslut, ngt. att hållas sig i, komma på när man sitter och....kommer jag upp eller har knäna fastnat... Är helt husvagnstroende..... Denna säsong skall vi prova mer frikamping. Ngn. som har tips???? Kommer att åka norrut. Ps. om ngn. prenum. på husvagn & camping?-i senaste extratidningen med campingar....Den lillle voven med på bild i innehållstexten samt artikel längre bak i tidningen..Heter Arne................det är min Baby....Arne numera 8 år och pigg som en nötkärna. Nog tjötat för denna gång. Blir jätteglad om ngn svarar.
Mvh Husvagns fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|