Henrik_
29-03-2008, 08:36
Köpte en billig barometer, mest som en kul grej till min far...
Jag har försökt att hitta bra info på nätet, men det visade sig vara svårt.
Så jag tänkte att det kanske finns någon här som har koll på sånt.
Behöver den kalibreras på något sätt? jag har lagt märke till en skruv på baksidan.
Tror inte att de behöver kalibreras... iaf så har jag aldrig gjort något med min.
Kikade och ser att det finns en skruv där men nä... ingen aning vad den är till för.
I pappren som följde med stod inte att man behövde göra något. så ...
*Stintan*
29-03-2008, 08:42
Ja det skulle jag också vilja veta. Har en gammal där skruven sitter mitt på glaset så att man kan flytta visaren och jag antar att man ska kalibrera den på något vis.
Henrik_
29-03-2008, 08:45
Skulle ju vilja vara säker på att den visar rätt nu när jag ska ge bort den..
Kanske skulle ringa SMHI och höra efter om vad som borde vara rätt lufttryck...
Den här visar 1005 hpa, vad visar era?
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 08:42)

Ja det skulle jag också vilja veta. Har en gammal där skruven sitter mitt på glaset så att man kan flytta visaren och jag antar att man ska kalibrera den på något vis.
Den som sitter mitt på, utanpå glaset vrider man så den står jäms med den svarta visaren innanför glaset.
Det är för att du ska se vartåt den svarta rört sig ... alltså om vädret går mot soligare el ostadigt/regn.
Jag brukar ställa den varje kväll för att på morronen se ungefär hur vädret blir under dagen.
Idag ser det ut att gå mot bättre = hoppas på sol.
*Stintan*
29-03-2008, 08:51
Såg nu att man kan kolla SMHI:s barometerkarta som visar lufttryck så man kan få reda på hur det är där man bor och sedan med hjälp av skruven ställa in det.
CITAT (Henrik_ @ 29-03-2008, 08:45)

Skulle ju vilja vara säker på att den visar rätt nu när jag ska ge bort den..
Kanske skulle ringa SMHI och höra efter om vad som borde vara rätt lufttryck...
Den här visar 1005 hpa, vad visar era?
Så här visar min just nu [attachment=15933:barometer_29_3_08.jpg]
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 08:51)

Såg nu att man kan kolla SMHI:s barometerkarta som visar lufttryck så man kan få reda på hur det är där man bor och sedan med hjälp av skruven ställa in det.
Var hittar man den kartan?
Jag letade på smhi sida men hittar inte.
*Stintan*
29-03-2008, 08:56
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 08:47)

Den som sitter mitt på, utanpå glaset vrider man så den står jäms med den svarta visaren innanför glaset.
Det är för att du ska se vartåt den svarta rört sig ... alltså om vädret går mot soligare el ostadigt/regn.
Jag brukar ställa den varje kväll för att på morronen se ungefär hur vädret blir under dagen.
Idag ser det ut att gå mot bättre = hoppas på sol.

Jo Netha det har jag förstått att man kan göra men man måste ju från början se till att den visar rätt lufttryck.
Min står just nu mitt emellan 76 och 77. Jag har inga sådana höga siffror på min gamla som ni har
Henrik_
29-03-2008, 08:57
var hittar man barometer kartan?
Stintan, jag läser lite på SMHi, det ska tydligen mäts i millimeter kvicksilver (mm Hg) tidigare och dessförinnan i tum kvicksilver.
Hmm..det är mycket med det här
CITAT (Henrik_ @ 29-03-2008, 08:57)

var hittar man barometer kartan?
Hä5r hittade jag en sida som visar aktuellt lufttryck.
smhi
Henrik_
29-03-2008, 09:01
Okej!
Tack, då verkar det ju som att min visar på ett ungefär rätt!
*Stintan*
29-03-2008, 09:02
Gossen Ruda
29-03-2008, 09:07
Tidigare mätte man i mm kvicksilver där 76 betyder 760 mm. Numera har man gått över till SI-enheter, N/m2=Newton per kvadratmeter, eller bar som är N/m2 x 10000 eller nåt ditåt. Sen har det dykit upp en ny enhet som kallas hektopascal. Lätt som en plätt.

Skruven kan behövas om barometerna är dåligt justerad, man får kolla mot en som ÄR rätt justerad. I barometern finns en hermetiskt sluten dosa men ett lock som buktar ut och in beroende på det omgivande lufttrycket. Lockets rörelse överförs till visaren och det är där som justeringen kommer in, toleranserna är små.
Har inte haft en aning om att man skulle kalibrera
eller att smhi har den tjänsten. ... man lär sig så länge man lever.

Här blir man snart professor
Tack Rudan för info.
*Stintan*
29-03-2008, 09:14
Tack Ruda då fick jag en förklaring. Min barometer är säkert 100 år snart men hur översätter jag mitt gamla värde till dagens enhet tro?
Gossen Ruda
29-03-2008, 09:20
Jag skall försöke reda ut begreppen lite bättre men det tar ett litet tag, det är 40 år sen jag läste fysik.
Aqvakul
29-03-2008, 09:30
En enkel tumregel som blir "nästan" rätt:
74 betyder egentligen 740 = 987 hpa
75 betyder egentligen 750 = 1000 hpa
76 betyder egentligen 760 = 1013 hpa = "normaltryck"
77 betyder egentligen 770 = 1026 hpa
osv.... +-13 hpa
Gossen Ruda
29-03-2008, 09:32
Hittade den här sidan om lufttrycksmätning på SMHI:
Lufttryck. Där finns även en omräkningsuppgift. Normalt lufttryck räknades förr med 760 mm kvicksilver. 760 x 1,33=1010,8 hPa, eller mbar.
Tillägg: Hittade en sida om barometrar på
Wikipedia. Det är aneroidbarometrar vi pratar om här.
Henrik_
29-03-2008, 09:32
Det här var intressant!
Tack för hjälpen allihop, nu ska jag logga ur och njuta av vädret utomhus istället
*Stintan*
29-03-2008, 09:51
Åhhh tack för all information nu blev det lite lättare
Aqvakul
29-03-2008, 10:58
Sen är det väl inte så där jättenoga med att den visar på pricken rätt. Vitsen med barometrar är att registrera förändringen. Snabba och kraftiga tryckfall är t.ex. ett osvikliga tecken på analkande oväder.
*Stintan*
29-03-2008, 11:14
Kollade med en vän som har ett par barometerar och på dom finns både gamla och nya enheterna så nu tror jag att jag fått ganska så rätt på min. Exakta värden kan ju vara svårt att hitta på nätet beroende på var man bor men det spelar ju inte så stor roll precis som du säger Aqvakul.
Överbölingen
29-03-2008, 23:35
Lufttrycket varierar med höh. Höjd över havet. Flygets höjdmätare var anpassade för det, åtminstone förr i världen. Ring närmaste väderstation eller flygplats och tala om vilken höjd över havet du bor så får du en ganska säker uppgift.
På aneriodbarometrar (inte kvicksilver, kan du kalibrera din egen med en liten skruv på baksidan. Höger eller vänster några grader.
10-20 millibar fel har ingen betydelse. Vad som visas är ju om det stiger eller sjunker. 1020 mb är normalt alt 760 mm Hg. Lägre innebär i regel sämre väder, högre bättre väder.
Aqvakul
30-03-2008, 08:49
Segelflög en del tidigare och vi hade höjdmätare som utgick från lufttrycket. Viktigt att nollställa före varje start!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.