Full version: Orkide´ompalntering
Pernillus
Jag har en orkede´av den vanligaste sorten, philo....nånting, som jag fick för 7 år sedan. Har aldrig satt om den men nu är det dags! Den har växt upp ur krukan så den är ganska lång på höjden. Jag har redan köpt specialjord men nu undrar jag om ni har några tips för att det ska bli bra. Jag vill inte gärna slänga blomman då jag fick den på min 30-årsdag. Dessa lååååånga blad, (inte luftrötterna) kan man klippa bort dom, växten tippar annars åt sidan....tack på förhand!
Malva15
CITAT (Pernillus @ 29-03-2008, 10:01) *
Jag har en orkede´av den vanligaste sorten, philo....nånting, som jag fick för 7 år sedan. Har aldrig satt om den men nu är det dags! Den har växt upp ur krukan så den är ganska lång på höjden. Jag har redan köpt specialjord men nu undrar jag om ni har några tips för att det ska bli bra. Jag vill inte gärna slänga blomman då jag fick den på min 30-årsdag. Dessa lååååånga blad, (inte luftrötterna) kan man klippa bort dom, växten tippar annars åt sidan....tack på förhand!

Hej!
Du skall inte klippa bort några friska blad på en phallaenopsis, bara de gula som är på väg att dö.

Du skall skaffa en genomskinlig orkidékruka som är något större än den förra (finns på handelsträdgårdar) och klipp bara bort döda (bruna intorkade) rötter. Alla andra rötter vill vara kvar och du skall vara försiktig när du hanterar dem.

Du måste ta bort all gammal kompost innan du planterar om den.

När du planterar om din orkidé skall du hålla i den över krukan och försiktigt fylla på med kompost runt om tills krukan är fylld.
En phallaenopsis vill ha luftrötterna ovan krukkant så ser det ut som att vissa rötter vill vara ovan krukan skall du inte stoppa ner dem i komposten!
Orkidérosetten skall vila ovanpå komposten och inte begravas in i den, man skall nästan kunna vicka lite på rosetten. Det är bara rötterna som skall vara nere i jorden när du är klar.

Vattna sedan igenom krukan med några liter vatten och låt den rinna av. tummenupp.gif
Pernillus
Tackar för det svaret!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon