Full version: PEACE
svennis
Jag skulle in o hämta kameran o hoppades att här skulle var något nytt att läsa. sad.gif
Inget nytt. Inga kommentare till Cornelian som är så fin. Blev besviken.
Planterar 3st PEACE i murgrönan, 2 kvar. Underlaget är säkert Laxa.
Bild kommer om någon är intresserad. Ute kan jag ju gå o prata med mig själv.
Skriva till mig själv är ju inte lönt. slap.gif
Alexander-VG-zon3
du kan skriva till mig !! har svarat dig smile.gif

visst vill vi se bild ,, Peace är en sådan vacker ros .
svennis
Hej, trevligt Flaxss!
Du har skrivit några gånger här ser jag. duh.gif
Nu är alla 3 peace i jorden. Det känns roligt
Peace var en av våra första rosor den blev aldrig så gammal.
Tror att de står bra i murgrönan, lite extra skyddade.. Bild kommer snart.
Alexander-VG-zon3
CITAT (svennis @ 29-03-2008, 13:45) *
Hej, trevligt Flaxss!
Du har skrivit några gånger här ser jag. duh.gif
Nu är alla 3 peace i jorden. Det känns roligt
Peace var en av våra första rosor den blev aldrig så gammal.
Tror att de står bra i murgrönan, lite extra skyddade.. Bild kommer snart.

min egen har en slingrande murgröna omkring sig . och den trivs lika bra ändå .
svennis
Tack, då går det ju. Bilder thumbdown.gif[img]

http://www.odla.nu/forums/uploads/12066188..._1351_29813.jpg[/img]
DSC04297.jpg

DSC04294.jpg

DSC04299.jpg

Laxa underlag.

DSC04297.jpg

Lilla Sibirien
Tycker det är trevligt att läsa, men dålig på att svara. Tycker om att se bilder, så hämta gärna kameran, vill gärna se dina bilder.
Alexander-VG-zon3
den ser frisk och fin ut ,, jag brukar pilla bort det gröna . inbillar mig att knopparna har lättare att bryta fram utan det gröna kletet .
Kajsa
Där nere i Skåne växer väl allt så det knakar svennis och laxa underlag spelar nog ingen roll där. Peace är inget hit här, den fryser alltid bort, hos dig blir den väl 1.5 m. Med god jord ska det väl gå även med murgrönan under, även om den är aggresiv.
Vad har du köpt för kamera ?
svennis
Lilla Sibirien! bra du fyllar på här. Säkert många fler som kan göra det roligt.
Hej Kajsa, det är en billig Sony W85, fjärde sån kamera, varar bara 2år visst.
Skulle vilja ha en Nikon, det ska visst komma en ny nu för ca.6000kr Har börjat spara.
Vad har du själv för kamera?
Skall försöka få Bo hit o fotografera när Honungsrosen blommar. Har inte träffat honom men är nära.
Alexander-VG-zon3
hur menar du med laxaunderlaget ?? det är väl inget att göra med vintern ,, utan det håller väl bara fukten kvar .

men en del rosor som jag köpt har knopparna varit ruttna under lagret av vax när jag tog veck det . så därför gör jag det nu
alltid .

hos mig växer den bra ,, större och större
svennis
Bra Flaxss! Du vågar fråga.
Det gröna tycker inte jag om heller
Den är okulera på Laxa, rak rot, liknar sockerbeta, ger inga rotskott,
behöver inte gräva ner den så djupt.

DSC04296.jpg

Alexander-VG-zon3
CITAT (svennis @ 29-03-2008, 14:53) *
Bra Flaxss! Du vågar fråga.
Det gröna tycker inte jag om heller
Den är okulera på Laxa, rak rot, liknar sockerbeta, ger inga rotskott,
behöver inte gräva ner den så djupt.

DSC04296.jpg

ahh nu förstår jag ,, var så inne i mina egna tankar att jag inte tänkte logiskt . men är det inte gröna för att hålla kvar fukten ??

för jag har alltid tat veck det utan skador tvärtom verkar mina må bättre utan det gröna juckset . för jag köpte en ros som var täckt av det gröna och när jag tog veck det så trillade jätte många bladknoppar veck som var ruttna ,, plus fick jag klippa ner den då grenarna också hade ruttnat . men där det inte var nån grönvax så hade den skötti många skott .
Kajsa
Man brukar säga att laxa underlag på rosor är för klent, men går i era zoner 1 - 2. Om man köper Austinrosor på Flora Linnea står det att man okulerar på härdiga grundstammar. På Rosforum är det många som skrivit att det visst går bra med laxa även längre upp, har troligen det på en massa rosor från Rosenposten, men det står aldrig vad man har för underlag.
flaxss, det gröna är en vax som skyddar rosen, som ramlar bort med tiden.

Vi har en Nikon och Canon svennis det är makens område, jag fotar men jag kan inte så mycket.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa @ 29-03-2008, 17:24) *
flaxss, det gröna är en vax som skyddar rosen, som ramlar bort med tiden.

Vi har en Nikon och Canon svennis det är makens område, jag fotar men jag kan inte så mycket.

men då var det väl så som jag trodde att det bevara fukten ??

fast jag pillar bort det . tycker det gör mer skada än nytta .

fast om man har laxa underlag norrut vad händer med rosen då ??
Kajsa
Rosen fryser bort, det är trist att man inte får veta underlagen när man köper rosor, dom flesta grundstammar ska vara härdiga i zon 4 - 6. Bor man längre norrut ska man köpa rotäkta rosor, där hela rosen är i samma i rot/grenar, när dom fryser hårt kommer ändå samma ros upp.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa @ 29-03-2008, 17:40) *
Rosen fryser bort, det är trist att man inte får veta underlagen när man köper rosor, dom flesta grundstammar ska vara härdiga i zon 4 - 6. Bor man längre norrut ska man köpa rotäkta rosor, där hela rosen är i samma i rot/grenar, när dom fryser hårt kommer ändå samma ros upp.

jo det borde ju egentligen vara en skyldighet att dom som säljer rosen ska ge ut vad det är för grundstam . men är är laxa-underlaget klenare än själva rosen ?? för det borde väl vara trögt att ha ett klentunderlag . även om man bor milt .
AnnammA
CITAT (svennis @ 29-03-2008, 11:37) *
Jag skulle in o hämta kameran o hoppades att här skulle var något nytt att läsa. sad.gif
Inget nytt. Inga kommentare till Cornelian som är så fin. Blev besviken.
Planterar 3st PEACE i murgrönan, 2 kvar. Underlaget är säkert Laxa.
Bild kommer om någon är intresserad. Ute kan jag ju gå o prata med mig själv.
Skriva till mig själv är ju inte lönt. slap.gif

Här Svennis, är vår Peace på stam, från i somras( måste jag tillägga, för just nu har stamrosen "pyjamas" , men skall inom kort avtäckas...)

Peacestam.JPG

Jag tycker faktiskt Peacerosorna är maffiga rosor, och lite nostalgi för en 60-talist...Det får kanske bli några utan stam med i år...

Kajsa
Jag skulle väldigt gärna ha Peace som stamros, så stilig och då kan man ha den i garaget under vintern.
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 29-03-2008, 18:07) *
Här Svennis, är vår Peace på stam, från i somras( måste jag tillägga, för just nu har stamrosen "pyjamas" , men skall inom kort avtäckas...)
[img][/img]
Peacestam.JPG

Jag tycker faktiskt Peacerosorna är maffiga rosor, och lite nostalgi för en 60-talist...Det får kanske bli några utan stam med i år...

jätte vacker ?!!eller helt underbar ska jag säga istället . nu blev jag sugen på att försöka stamma upp mina .
AnnammA
CITAT (flaxss @ 29-03-2008, 18:18) *
jätte vacker ?!!eller helt underbar ska jag säga istället . nu blev jag sugen på att försöka stamma upp mina .

Denna är okulerad, och friväxande i rabtten -därav pyjamas. De flesta av våra stamrosor är friväxande i rabatterna. Det fungerar i våra zoner(zon 1-2) om man täcker okulatet över vintern...Inte för kylans skull egentligen, utan för att skydda ev rosenskott att vakna för tidigt av vårvintersolen...och så ratatatataa kommer det ett bakslag med kyla, och skotten fryser bort, kanske hela okulatet, om man har otur...(Zoner högre upp, är det nog säkrast att köra krukat och garage...)
Det ser rätt så kul ut i vår trädgård med dessa "mannekänger" , för när säckväven tog slut, letade jag rätt på avlagda tröjor och dylikt...
Alexander-VG-zon3
fast jag hade tänkt att försöka stamma upp en redan växande ros . då blir den ju inte så känslig vid toppen . får se hur jag gör tyckte det var jätte snyggt att ha den som ett litet ''träd'' .
svennis
Här blev ju mycket skrivet. Tack alla.
Detta skall jag ha med mig om jag får njuta av mina Peace rosor. rolleyes.gif
Kajsa, då får du kanske berömma din man, han verkar ju duktig.
Jag har ju berömt dina bilder tidigare, jag trodde det var du.
Får nog prioritera en Nikon-kamera snart, vill gärna fota mer än en ros, gärna hela busken.
Rosenposten har alla sina rosor okulerade på Laxa, har säger att det går bra.
Här blev en riktig skön kväll ute med fågelkvitter. smile.gif
Kajsa
Det är jag som fotar, men Peter är den kritiska och säger nej till slarviga bilder, ja så dom inte kommer in i mitt album.

Jo det var det jag misstänkte med laxa underlagen, men jag tror inte dom finns på tuffare rosor men troligen på rabatt och Austinrosor, någon hade frågat från Rosforum och då fick man till svar " att underlagen anpassas till rossorten "
renate
Ingen av mina rosor jag köpt på Rosenposten har frusit/dött och här är väl zon 4 officiellt,i min rosengård mot söder säkert bara zon 3.Jag har slutat med rabattrosor.Jo en beställde jag hos Hortogren Poulsen's Pearl hon får bor i rabbatten med lite blandat,om hon inte blir för stor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon