Full version: Lökar upp och ner?
evalarsson
Hej på er från en nybliven medlem! smile.gif

Jag har snokat runt här på forumet ett tag nu och hittat en massa bra information för mina växter, både inne och ute. Jättekul - jag hade ingen aning om att det fanns en hel trädgårdsvärld där ute som jag gått miste om hittills! tongue.gif

Jag har ett par frågor om mina lökar på balkongen som jag inte hittar svar på i tidigare trådar, så jag ställer dem här och ser om någon vänlig själ kan hjälpa mig:

1. När jag planterade lökar i höstas följde jag bl a ett tips från typ Aftonbladet eller nån annan blaska (jag är numera givetvis omvänd och håller mig till experttipsen härifrån och facktidningar whist.gif ) där de sa att för att förlänga blomningen kunde jag vända några lökar upp och ner, eftersom det tog några dagar extra för dem att vända sig. Så det gjorde jag, med resultatet att de nu växer - upp och ner! Dvs bladen växer neråt, så att löken skjuter upp ur krukan... Så vad gör jag nu?? Kan jag vända på den utan att förstöra den? Det ser onekligen ganska absurt ut med en stor rosa knöl som höjer sig ur jorden... blink.gif

2. I en av krukorna har det inte hänt något alls. Kan det ha varit en gammal eller död lök jag satte? Ska jag bara slänga den? Jag har i och för sig för mig att jag sådde flera lökar i krukan (just den är tyvärr inte märkt) så det verkar lite konstigt om alla var döda?? Nu har de precis fått sig en dos benmjöl så kanske händer det nåt i all fall.

Stort tack om någon kan ge mig ett tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Om du kan vända löken utan att den går av kan du göra det.

Kommer du ihåg vilka lökar du satte i krukan där det inte kommer upp något?? Det kan ju vara sorter som är senare och inte kommer upp förrän det blir varmare.

evalarsson
Oj, tack för snabbt svar! smile.gif

Jag ska prova att vända lökarna. Jag har satt samma lökar i alla krukor: tulpaner, snödroppar, krokusar, pärlhyacinter. I de övriga krukorna har det kommit upp i alla fall knoppar av snödroppar och hyacinter, medan krokus och nån enstaka tulpan redan blommar.
Fågelvägen
VÄLKOMMEN EVA! smile.gif
Tipset om lökarna upp och ner har funnits med i något TV-program också. Där rekommenderades att sätta hälften av lökarna rättvända och hälften upp och ner. Ansågs som ett mycket finurligt sätt att förlänga blomningen. Ingen nämnde något om vad lökväxterna tyckte om arrangemanget. Dina lökar har tydligt visat att de blir förvirrade.
Kanske det funkar om löken sätts ännu djupare i jorden? Eller så får man plantera som vanligt och ha en kort och intensiv blomningstid. Snällare mot växterna i alla fall.

Att tulpanen blommar före snödropparna låter konstigt. Kanske den krukan står soligare. Annars borde ju snödropparna blomma allra först.
evalarsson
Tack Fågelvägen! smile.gif

Jag var ute och vände på lökarna nu, den ena såg fin ut men den andra var möglig! Eller i alla fall nåt grönt ludd som såg ut som mögel, så den slängde jag. Vi får väl se om den andra klarar sig...
Bassam
hej
jag tycker att säga , du skall vända de direkt nu, men du skall göra den försiktig.
Lycka till, H: Bassam
Solstorm
Jag gissar att det hade gått bra om de hade planterats djupare.
Helen i Piteå Zon 5
Vill bara säga Hej och Välkommen hit till Odla! smile.gif /Helen
evalarsson
Tack för svaren och välkomstönskningarna - det värmer! smile.gif

Som sagt, jag vände på lökarna och slängde den ena som verkade möglig. Den andra var fin och gick inte sönder, även om den ser lite lustig ut. Vi får väl se om det blir något av den... Ska prova att plantera djupare nästa år.

Tycker det är lite mysko att bara små knoppar av snödropparna och pärlhyacinterna har kommit upp så här långt, börjar nästan ge upp hoppet om att de ska blomma. Behöver de mer ljus, månntro? g.gif

Men, oavsett vilket var det roligt att prova - det var första gången för mig men definitivt inte sista! Har lyckats få min sambo biten också så jag kan nog få igenom alla vilda idéer jag har i skallen så småningom... wub.gif
tepa
Hej

Ifjolvåras satte jag varannan lök av Tulpan, Påsklilja och Pingstlilja upp och ner i landet. Inte växte de alls upp och ner, löken låg som den var och bladen kom fram under löken, vände sig uppåt och kom sedan upp ur marken. Denna omväg tar ju längre tid, så jag hade blommande Tulpaner och Pingstliljor i juni. Men landet står inte i full sol hela dagen, bara halva.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon