Smilla35
29-03-2008, 12:28
Jag har fått ett mandelblomsträd (troligen en Prunus Triloba) som har stått inomhus och blommat och nu vet jag inte hur jag ska sköta det.
Har förstått av trådarna här att man ska beskära det genast efter blomning (vilket känns konstigt att göra redan nu i mars/april). Men det kommer inte att bli några grenar kvar om jag tar samtliga som det har suttit blommor på. Kommer det nya skott under sommaren som blommar nästa år?
Dessutom hittar jag ingenting om hur och var jag kan plantera ut det. Är det ens ett träd om man kan plantera i trädgården eller ska man ha det i kruka och ta in på vintern? Jag bor i Stockholmsområdet och tomten är inte alltför blåsig och sluttar mot sydost.
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2008, 12:58
Rosenmandel, det är en buske fast den säljs ofta ympad på stam av sötkörsbär så den ser ut som ett träd. Härdig till runt zon 4-5. Ympad på stam har inte växten så lång livslängd man bör byta ut den då efter runt en 15-20år, på egen rot klarar de sig mycket bättre.
Prunussläktet brukar inte behöva beskäras speciellt mycket men har man återkommande problem med blom och grentorka brukar man dock rekommendera att klippa in grenarna direkt efter blomningen med tanke på att svampsporerna tar sig in via blommorna i växten så klipper man bort de nyligen vissnade blommorna kan man ju stoppa svampen en del. Men vet man inte om svampen finns i området där man bor kan man ju låta bli och klippa och se. Rosenmandel är dock ganska mottaglig för denna svampsjukdom kanske därför den har blivit mindre vanlig i folks trädgårdar.
Plantera rosenmandeln som man gör med körsbär och plommon som hör till samma släkte.
Alexander-VG-zon3
29-03-2008, 13:02
detta är ju inget träd som ska vara inne ,, utan det ska du sätta ute nånstans i ett syd-väst läge . i en kalkrik och mullrik jord men ändå så där inte blir stående med vatten alltså lite grus i jorden .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.