JohannaR
Jag skulle gärna vilja flytta över två rödavinbärsbuskar från mina föräldrars koloniträdgård till min villaträdgård. Min mamma säger dock att vinbärsbuskarna varit angripna av mjöldagg (vet inte hur de har sett ut senaste tiden eftersom trädgården stått mer eller mindre orörd). Bör jag klippa ner vinbärsbuskarna till marken innan jag flyttar dem för att undvika att få med mig mjöldagg till den egna trädgården eller ska jag behandla buskarna på något annan sätt? Ta bort så mycket av jorden runt rötterna till buskarna innan flytt? Finns mjöldagg även i jorden el. bara på plantan? Buskarna är förvuxna och behöver klippas ner lite ändå men om det inte vore för eventuell mjöldagg så kanske man skulle kunna spara några nyare grenar.
KURT
Nej, man blir inte av med mjöldagg genom att klippa ner, och det brukar finnas så mycket sporer i luften att det sällan smittar direkt mellan växter. Mjöldagg är ofta sortberoende, så även om du har andra rödavinbär redan nu så behöver inte de alls drabbas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon