Full version: Återanvända jord?!
Ella
Nu när jag har min maskkompost istället för en utekompost, så har jag fått problemet att kompostjorden blir för stark. huh.gif
Den använda jorden som jag får sen när jag ska tömma ut ettåringarna, känns för fin för att bara kasta. tongue.gif

Är det någon som har testat att använda den jorden till att spä ut maskkomposten med och sen att använda den till omplanteringen av inneväxterna? Eller till att krydda sand med inför att man sen ska så på våren?
unsure.gif
Ingrid på Västkusten
För stark - lyllos :-))) hur märker Du det? Till fröplantorna elelr?

Uttjänt jord är utmärkt att återanvända t ex i just komposten, kanske som täckning? - elelr blanda den med näringsämnen typ benmjöl å hönsgödsel å kör ett nytt varv.

Jag kör ofta med sand å grus å jord en gång till med goda resultat.
Ella
Maskkompost är mycket stark. Jag läste någonstans att man skulle spä den tio gånger innan man använder den, men jag kommer varken ihåg var det stod eller om det var inför att så i den eller plantera den. Att maskkompostera är lite som att odla kryddor känns det som. Man tar ju lite kryddor och pytsar i den stora grytan.

Visst jag använder "gammal" blomjord som bedding i komposten men å andra sidan så kan jag likaväl använda tidningspapper och då känns det som att jorden borde kunna användas till bättre. Och sen så kan jag inte heller bara slänga allt i komposten med tanke på att den bara rymmer 30 liter.

Maskkompostjorden blir så stark att vissa gör gödnings-te av den. Teet liksom lagvattnet har N-P-K förhållandet 1-1-1.

Visst är det häftigt men likaväl så är maskkompostprudukterna sånt jag inte är så van vid att använda och jag vill ju ha ut så mycket som möjligt av det. wub.gif rolleyes.gif laugh.gif smile.gif rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Hej hop+p,

Jag har också maskkompost men allt detta går i mina upphöjda bäddar, inte till krukväcxter - där jag tar köpte jord istället. Så här blandas den faktiskt ut 'naturligt' s a s.

Jo - jag ahr hört å läst om deras 'compost-tea' ;.) ungefär som vi hör nässelvatten å hönsgödselvatten. Hur vore det med att testa maskkomposten till annan odling?

Jag ahr alltid en halv fundering om itne komposten urlakas naturligt trots maskarna - men det vet jag itne hur väl det stämmer eller ej.

Funderar Ingrid
Ella
Jag tänker använda composten till all odling, utom möjligtvis sådd. Just nu så funderar jag på resterna av utekrukorna samt att nästa planteringsomgång kommer att bli innekrukorna. okej det blir ju lite perennplantering nu till hösten men jag tror knappt att jag kommer att ha nån compostjord till dem. Byttan som står här behöver nog tid att mogna och ute behöver jag nog mest mullämnen och det finns det ju tyvärr inte så mycket av i maskkomposten.

Maskarna bryter helt enkelt ner materialet mer och det tror jag gör att jorden blir mer concentrerad men visst försvinner det näringsrikt lakvatten.

Jadu åtekomm gärna med dina funderingar, det blir kul wink.gif
Cilla
Jag använder en blandning av varmkompost (där bl a kompostmaskar jobbar), nässlor, benmjöl och hönsgödsel som flytande näring till de mer näringskrävande växterna. Sörjan får stå i hinkar och jag späder den kraftigt, ca 20 ggr. Tycker att den har god effekt på tomater och annat som jag vill ska sätta blom och frukt kraftigt och länge. Stinker bara någon halvtimme efter att den vattnats ut.

Relativt ny jord som jag bara använt ett år i krukor och bäddar blandar jag med gräsklipp, färdig kompost, grus och löv och använder inomhus. Om någon av utomhuskomposterna har torkat eller verkar stå alldeles still ger jag dem lite av denna jord också, blandat med grönrens. Innan det blir smällkallt brukar jag vara extra snäll mot varmkomposten också och ge den lite ettårsjord, gärna med rötter från t ex tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon