|
Full version: Vita rosor?
Jag skulle vilja ha tips på vita rabattrosor. Dottern har önskat det och det tror jag blir fint intill en djupröd azalea, ca 20 cm hög, som redan finns rabatten. Höjden bör ligga mellan 60-80 cm, den får gärna var tät och fin..... Rosen ska växa i en rabatt intill ett altanräcke. Utanför denna ros vill jag gärna ha något midre, grönt "träd" i hörnet på altanen. Västerläge med full sol från 12-solnedgång. Vad kan man ha där som passar till en vit ros?
 Här kommer en vit favorit ros Katharina Zeimet, en gammal Polyantha ros från 1901, den doftar och blir ca 70 - 1 m hög det är en zon 5 ros, så den tål mycket kyla, här i min zon 3 - 4 fryser den inte ner trots ett kallt; blåsigt läge. Mörka blad och mycket frisk, den enda ros jag har många av 25 st.
Här några andra förslag  Lions Rose, ny Kordes ros, finns bara hos Flora Linnea, zon 5 och frisk, ljuvlig ca 70 - 80 cm  Aspirin rose också en ny tysk ros, ca 80 cm och ljuvlig, zon 4  En Austinros, Winchester Cathedral, ca 80 - 1 m, doftar gott, zon 4  Karen Blixen, en Tehybrid och klarar inte mer än zon 3 - 4 i snälla lägen. Blir 1 m, svag doft
AnnammA
29-03-2008, 18:22
CITAT (Kajsa @ 29-03-2008, 18:08)  Här några andra förslag  Lions Rose, ny Kordes ros, finns bara hos Flora Linnea, zon 5 och frisk, ljuvlig ca 70 - 80 cm  Aspirin rose också en ny tysk ros, ca 80 cm och ljuvlig, zon 4  En Austinros, Winchester Cathedral, ca 80 - 1 m, doftar gott, zon 4  Karen Blixen, en Tehybrid och klarar inte mer än zon 3 - 4 i snälla lägen. Blir 1 m, svag doft Åh, Kajsa! Det är så vackert med vita rosor!  "Karen Blixen" köpte jag förra hösten på rosrea, och hon är planterad tillsammans med odlas "Nostalgi", en "Iceberg", som jag flyttade från annat ställe, och vita liljor... Sen får vi se hur detta kan bli...
Karen Blixen är flott, en stilig dam med mörkt friska blad. Kanske såg du den underbara filmen " Mitt Afrika " med Maryl Streep och Robert Redford, dom fick en Oscar för den filmen. Danska författaren Karen Blixen var så otroligt spännande och annorlunda, jag ser henne framför mig när jag ser rosen.
Lilla Sibirien
29-03-2008, 23:25
Har ställt upp en lista enligt Kajsas rostips och Lions-rose är en av dessa, det enda negativa med den är att den inte har doft. men härdigheten är ok till zon 5, eller?
AnnammA
30-03-2008, 01:54
Karen Blixen är flott, en stilig dam med mörkt friska blad. Kanske såg du den underbara filmen " Mitt Afrika " med Maryl Streep och Robert Redford, dom fick en Oscar för den filmen. Danska författaren Karen Blixen var så otroligt spännande och annorlunda, jag ser henne framför mig när jag ser rosen.
Jo, jag såg filmen, då den gick på bio. Det är kanske dags att se om den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|