Full version: Vattna Rhododendron
Trädgårdsmannen
Rhododendronen behöver ju verkligen vatten när det är så varmt och soligt som det är nu och dessutom bör dom väl ha rikligt med vatten innan vintern slår till. Men det är ju tröstlöst att stå med vattenslangen...

Har 25 år gamla fina och stora Rhododendron som täcker gott och väl 30 kvm yta - kan man använda rotvattnare som man kopplar slangen till eller är det stor risk att man skadar dom ytliga rötterna då? Dom kan väl knappast få för mycket vatten så här års eller?
Hasse_h
Jag kör med vattenspridaren ett par timmar varje kväll över mina rhododendron och blåbär. Fast det kanske blir svårt med en spridare om de är höga?
Trädgårdsmannen
Nja, problemet är att jag har en träyttervägg två meter ifrån och för att nå hela planteringen av Rhododendron med en spridare vattnar jag hela väggen också och det känns inte bra...egentligen behöver man väl inte bry sig om att vattna ovanifrån utan det viktigaste är ju att man får marken vattnad under buskarna så att verkligen rötterna tar hand om det dom så väl behöver.
ÅsaF
Hinka på 30 liter per planta en gång i veckan så borde det räcka, såvida de inte står i söderläge. Nu regnar det ju så väldigt så du kan nog göra uppehåll på några dagar med vattningen.

Fast det är klart. 30 kvm låter ju ganska stort. Kanske bättre att du kör med rotvattnare då. Vet inte riktigt vad det är men det låter effektivt. rolleyes.gif

Jag tror i alla fall att det är bättre att vattna rikligt när man väl vattnar än att dutta med lite vatten ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon