Full version: Sydafrika
Mica548
Hej,
Någon som vet om det är tillåtet att föra med sig frön och/eller plantor från Sydafrika till Sverige? confused.gif

Hittade ett hotell i Centurion som lagt ut en växtförteckning över växterna i trädgården, så det ger ju lite tips om vad man kan hitta i landet. Se: http://www.leriba.co.za/naturepark/treelist.html bravo.gif

Om man nu får ta med sig växter/fröer hem. Vad rekommenderar ni då?

/Mica
Margith
Från länder utanför EU får du ta med dig fröer men inga växter.
Från Sydafrika skulle jag definitivt ta med mig mängder av vildpelargonfröer biggrin.gif
KURT
En del länder kan också han begränsningar för vilka vilda växter du får samla in och föra ut från landet, även som frön. Men om du köper fröna där så skall det inte vara något problem.
ingrid fuxwall
Min dotter hade med sig köpta fröpåsar till mig när hon kom från Sydafrika och det gick bra.

ingrid
Mica548
Tackar för infon.

Då gäller det bara att hinna komma iväg till något "frö-ställe" eller springa ut i hotellträdgården när mörkret faller och se om det bara "råkar" ramla ner någon fröställning i fickan. whist.gif

Mica548
Jaha, tillbaka i Svedala, men hann inte till någon blomsterbutik. Snodde däremot med mig lite frökapslar från två växter som vi hade på parkeringen utanför jobbet.

Någon som kan identifiera dem? Den första är en stursk vit "sommarblomma" och den andra är en lila ökenartad växt med små illcerisa blommor i toppen (kan inte säga om jag gillar den eller ej, men den var annorlunda och det räcker för tillfället):

Ska försöka få ner fröna i jorden i helgen.

/Mica

PS: Av detta har jag lärt mig att man ALLTID ska ha med sig några små zippispåsar i handväskan när man är ute och reser! naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon