Full version: Hur korsars plantor
jackan
Jag tror att man korsar plantor genom att sätta dem jämte varandra.
Lotta22
Ja, men man måste i vissa fall se till att de verkligen blir pollinerade. Vill man ha koll på vilka plantor man korsar, så får man sköta pollineringen själv och hålla isär olika plantor. Annars är det bara att låta naturen ha sin gång och se vad det blir...
Åsa, mälardalen zon 2
+Det går inte att korsa alla växter de bör höra till samma släkt & samma art så man kan inte tillverka korsningar mellan ex. körsbär och äpple.

Och man kan ha kontrollerad pollinering genom att ta pollen från ståndarna och placera på pistillen.

jackan
thanks.gif Det måste tästas.

Kan jag korsa apelsin med passion eller mango??
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (jackan @ 29-03-2008, 16:47) *
thanks.gif Det måste tästas.

Kan jag korsa apelsin med passion eller mango??

NEJ!! (läs mitt inlägg i denna tråd)
jackan
ok

Äpple och apelsin?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (jackan @ 29-03-2008, 16:49) *
ok

Äpple och apelsin?

Nej de måste höra till samma släkt + art = de måste ha samma vetenskapliga namn

Äpple = Malus domestica

Apelsin = Citrus × aurantium

Alltså du kan korsa ett äppelträd med ett annat äppelträd, och ett apelsinträd med ett annat apelsinträd.
Piccante
CITAT (jackan @ 29-03-2008, 16:49) *
ok

Äpple och apelsin?

Äpple hör till släkte Malus och familjen rosväxter (Rosaceae), apelsin däremot hör till familjen Rutaceae. Det är genetiskt sett för långt mellan dessa båda familjer för att en korsning ska vara möjlig.

Däremot är många citrusfrukter hybrider (dvs korsningar) så det är teoretiskt möjligt att korsa apelsin med andra citrusfrukter. Men variationen är stor inom olika familjer och släkten. Vissa korsar sig sällan medan andra korsar sig hej villt i naturen och det kan till och med vara svårt att hitta "rena" arter, många är korsningar eller har i sina gener anlag från tidigare generationers korsningar. Orkidéer är lätta att korsa och citrusar som nämnts och även vissa rosväxter som Potentillasläktet.
theseraphim
de stora firmorna gör det i labb när de vill ha nya sorter och det är top secret alltihopa
MammaMattsson
När jag vill korsa två plantor (av samma släkte, eller hålla en sort ren..) så pollinerar jag med pensel, och drar en liten påse över den pollinerade blomman, sydd av vanlig vit fiberduk.

Enkelt, billigt och bekvämt!

Jan Lindgren
Hej!
Glöm bara inte att kastrera den stackars plantan.
MVH
Jan Lindgren
KURT
CITAT (theseraphim @ 29-03-2008, 22:25) *
de stora firmorna gör det i labb när de vill ha nya sorter och det är top secret alltihopa

Tror du på tomten?
jackan
Nej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon