EKLO
Fick en 1,20 armatur av en kompis, den hade stått på en vind ett tag. Bytte kontakt till stickkontakt, köpte nya rör + gnisttändare - och skulle i dag fixa det sista (dvs göra i ordning platsen där sådderna skulle spira under detta nya inslag i lägenheten) - men inget hände. Inget ljus. Jäklar också! Och jag som har strävat med detta sökande och trixande efter armatur och kontakt och släpat runt alltihop på stan för att få hem det på cykeln ..., och så funkar det inte! Vad göra - bara att slänga, eller laga? Vad kan gå sönder i en ljusrörsarmatur?
aqualis
Hej ELKO

Du behöver ett mätinstrument för att kolla var felet sitter.
En multimeter med lik och växelströms mätning för spänning och ström finns på Claes Ohlssons.

Det kan vara något så enkelt som glapp. Var försiktig! 240 v spänning ÄR farlig.

Mät systematiskt från uttag fram mot rören.

Med vänlig hälsning
EKLO
Tack - jag ska kolla på det, hoppas det bara är ett glapp. (Fast jag blir skitnervös över farligheten i spänningen, försiktig är bara förnamnet på vad jag kommer att vara.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon