Fru Frö
Ja inte jag i alla fall!

En handelsträdgård i krokarna där jag bor ska stänga thumbdown.gif jääääätte trist - men hur som helst så är ju där nu rea och jag har varit där nu i dagarna tre och kommit hem med lite smått och gott varje gång, och nog ska jag åka och fynda några gånger till innan de stänger!

Hittils är jag nybliven lycklig ägare till en kinesisk blomsterkornell (träd varianten), en uppstammad vit syrén, syrenhortensia limelight, taklökar, diverse planteringskrukor, en blomma av nåt slag ( det ni!!!, bifogar bild så kanske jag får reda på vad jag köpt, betalade 25:-!!! riset nedtill hör inte till blomman!) och ursnyggaträbackar.

Nu sitter jag och ångar allt det jag inte köpte, så det blir nog en tur i morgon med.... om jag hinner mellan ridning och barnkalas....
Tjingeling!
Zazu
ser ut som en Nerium oleander
omöjligt att komma hem tomhänt från växtreor av nån outgrundlig anledning wub.gif

mvh zazu
MariaS
Tja, ännu värre är det väl att arbeta i en trädgårdsbutik, där den ena godsaken efter den andra dyker upp. ... innocent.gif whistling.gif
Fru Frö
Oleander alltså.... googlade snabbt på det och rättade gensat till misstag nr1 - att ha den inne i värmen - den åkte genast ut i boden där det är ca 10gr, får väl gå ut där och sätta mig på en rostig hink och se när den blommar blink.gif , OM den blommar vill säga...... Trevligt vore ju ett uterum, då har jag ytterligare ett argument till det!

Om jag skulle jobba som du Maria i en trädgårdsbutik skulle familjen få äta nudlar 7 dar i veckan ;-)
Alexander-VG-zon3
nerium vill ha det ljust åretrunt och på vintern vill den vila +1c +15c . vill man ha en frisk planta bör man sätta ut den ute , först i skuggan sedan i ett soligt läge . och den är väldigt törstig . du tar ut den när det är runt +10c sedan tar du in den innan det blir frost ( i låg temp får den en rödfärg som skyddar den mot kyla ) . man säger ju oftast så här nerium vill stå med fötterna i vatten och ha huvudet i solen . den blommar ca 2-3gånger på ett år under bar förhållanden en gång på våren och en på sommaren sedan en svagare blomning på hösten-vintern . plantera om den i feb-mars den trivs bra i sandigjord som gärna får vara kalkrik .

så här såg min ena nerium ut förra sommaren

denna står nu i en källare och har svällande knoppar .
Navigo
Jag har också en handelsträdgård som ska stängas, vi kanske bor i Järfälla båda två? Jag var där i torsdags och kom hem med plantor, buskar och massa krukor. Få se om jag kanske bara råkar passera imorgon också för att se om det finns något kvar.
Fru Frö
Navigo - skulle tro att det är samma ställe vi fyndar på flirting.gif

Jag hoppas verkligen att det finns guldkorn kvar... jag kommer svänga förbi i veckan jag med!

Och flaxss tack för råden! Jag har sparat ner informationen och annan info som jag googlade mig till och printat ut det, ska sätta det inplastat i en pärm ute i min bod, så jag lättåtkomligt kan fräscha upp min trötta hårddisk till hjärna när jag står där ute bland mina växter jag kämpar med för att hålla liv i unsure.gif

Tjing!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon