kricke1
29-03-2008, 18:30
Hej!
Har en fråga, ska så Dävärglupin och undrar om man ska så flera frön i samma kruka?, eller blir ett frö en växt ?
/ Kricke1
En i varje
kricke1
29-03-2008, 18:33
CITAT (Boxer @ 29-03-2008, 18:31)

En i varje

de gick fort
/Kricke1
Siv i Bollnäs
30-03-2008, 18:52
Hej!
Har just skolat om mina sådda dvärglupiner! Jag brukar nästan alltid så flera frön i samma kruka, då sällan alla brukar gro. Det är då väldigt utrymmeskrävande att uppta en kruka till varje sått frö! Är fröna stora så blir det väl inte så många som hamnar i samma kruka, men dock några stycken. 15 plantor skolade jag om, och då hade jag sått i tre små fyrkantiga krukor. Några frön grodde väl som vanligt inte.
Hälsningar Siv
Irene_L
30-03-2008, 19:24
Jag brukar lägga fröna i ett glas med vatten ett dygn innan sådd. Då brukar dom gro så snällt sedan!
Men ett frö blir en växt, vilket också var frågan.
Halloj,
har sått dvärglupiner och konstaterar också att ca: 30-35% inte blev något av. Dessutom har jag sått i krukor som saknar dränering (fick 3 betongkrukor av varierande storlek av brorsan i julklapp, svåra att borra i) och jag var dum nog att inte lägga lecakulor eller dyulikt i botten. Har nog övervattnat dem lite först och nu verkar de i det närmaste torra. De ser ok ut, men högst upp är de snarare gulgröna än gröna. Är detta normalt, eller vad tror ni? Det kanske är dags att omskola dem, jag satte dem för kanske 1 månad sedan och de högsta är ca: 8-10 cm höga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.