zzuz
Upptäckte i dag att ett av äppelträden har fått stora, "sotiga" fläckar på tre av grenarna. Det ser ungefär ut som när man eldat en stund på det (vilket jag inte gjort...). Någon form av sjukdom utgår jag från - men vilken? Hittar inget i vare sig mina trädgårdsböcker eller på nätet.
Någon som känner igen beskrivningen?
Åsa, mälardalen zon 2
Svårt att veta när man inte ser växten, äpplebladlusens ägg är dock svarta och de brukar stta många ägg tillsammans så det kan se ut som svarta fläckar så det kanske är en sak det skulle kunna vara.
Piccante
CITAT (zzuz @ 29-03-2008, 18:41) *
Upptäckte i dag att ett av äppelträden har fått stora, "sotiga" fläckar på tre av grenarna. Det ser ungefär ut som när man eldat en stund på det (vilket jag inte gjort...). Någon form av sjukdom utgår jag från - men vilken? Hittar inget i vare sig mina trädgårdsböcker eller på nätet.
Någon som känner igen beskrivningen?

Kan du beskriva hur fläckarna ser ut mer detaljerat? Är de hårda, mjuka, skrovliga, släta ??? Är de på eller mot barken eller utstående? Spontant tänker jag på någon svamp. De som är duktiga på träd och trädvård vet säkert vilka arter som går på äppleträd.
zzuz
Jag ska försöka ta några bilder och lägga ut, men nu är det för mörkt ute. Det är alltså rätt stora områden, fläckar var nog fel ord, som ser liksom svartbrända ut. Jag har tittat på bilder av kräftangrepp, men de jag hittat ser inte alls ut som mitt träd.
/z
zaaritha
Har sådant på vårt Husmodersäpple.
Släta områden som ser brända o sotiga ut!
zzuz
Jag börjar nu misstänka att det trots allt är ett kräftangrepp på trädet, förutom att det är svart - det har jag inte sett på andra bilder - ser resten ut som kräfta.
Eller vad tror ni?
/zzuz
Cilla
Detta är fruktträdkräfta, Nectria galligena. Angrepp av den i tidigt skede kan se sotade ut och så här kan det se ut senare också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon