Full version: Sockel / isolering
sirugo
Planerna på eget växthusbygge skrider framåt.

Hur gör man med grunden/sockeln?

Det sägs att det är "bra att isolera mot den omgivande kalla marken", så att man kan starta odlingarna tidigare på säsongen.

Hur isolerar man? Räcker verkligen en betongsockel ned mot frostfritt?
Varför skulle betong/sten ha en isolerande förmåga?
Är den inte snarare värmeledande?

Hur mycket tid på våren tjänar man på att ha en isolerande sockel?

Snälla, hjälp mig att reda ut begreppen!
ThomasJ
Hej

Jag har också kommit så långt med mitt växthus. Det är nu beställt och kommer under hösten.

Jag letade också info om olika grunder. Frågade försäljaren av växthuset bla.

Jag kommer att använda leca-block (15x19x59) i fyra lager, nedgrävda blir det ca 70 cm. Om man följer tabeller för mitt område skulle jag bli tvungen att gräva ner till ca 120cm för att komma från tjälen/markkylan. Men det är ett "tilltaget" mått, skall till en riktig vargavinter för att tjälen skall gå så långt mer. För att kompensera för det lägger jag ett lager markisolering (av typen frigolit eller lecakulor(model större) smile.gif ) innanför den ram av leca som jag murat. Lägger sedan ett lager sättsand och använder betongplattor eller marksten. Tror det skall ge tillräcklig isolering.
För att öka isoleringen ännu mer kan man sätta dit markisoleringsbitar utmed leca-blocken också.

Leca-blocken är bränd lera, har en isolerande förmåga. Leran och framförallt luften som finns "inuti" blocken är isolerande.

Jag hoppas att detta kommer göra att jag inte kommer bli "skinnad" av elbolaget när jag kommer ha ca 7-10 grader i växthuset under vintern. Kommer även isolera med bubbelplast.

Lycka till med ditt byggande.
sirugo
OK, det klarnar.
Tack för svar.

Hur mycket frigolit tänker du ha innanför lecablocken?
ThomasJ
Roligt att man kan hjälpa. smile.gif

En 10cm tjock borde räcka. De är 600x1200. Finns i olika tjocklekar.

Teoretiskt så borde man kunna använda bara frigolit om man inte vill/behöver gjuta en grund. Men då kräver det väl bra mycket mer frigolit. Tror också att det blir dyrare.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vår grund till växthuset var cementblock. Vi grävde ur och gjöt plintar i hörnet av växthuset. Passa gärna på och höj UPP sockeln/grunden ett eller två varv med cementblock om Ni köpt växthus på 5 kvm - den utökade volumen är guld värd. Skall man göra jordbäddar är det mkt tacksamt att höja upp grunden - just den höjd Du höjer upp grunden till kan Du göra upphöjda sandbäddar - som är ena riktiga turbobäddar odlignsmässigt, annars SÄNKER Du ner bäddarna vilket inte alls är lika gynsamt ur tidighetssynpunkt på våren och värme på hösten. Planerar Du att odla i krukor är fortfarande upphöjning av sockeln guld värd. Hög sidohöjd samt extra volym i växthuset gör det lättare att hålla ner temperaturen.

Under växthuset grävde vi ner oss åsså lade markskivor. Nu odlar ju vi i krukor så markskivor, luft sedan ett trägolv.

Prova också att söka/titta på gamla inlägg .

Hälsar Ingrid
ThomasJ
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 12-08-2003, 21:15)
Under växthuset grävde vi  ner oss åsså lade markskivor. Nu odlar ju vi i krukor så markskivor, luft sedan ett trägolv.

Nyfiken som jag är, undrade jag en sak.. smile.gif

Har du/ni reglat upp ett trägolv? Ungefär som man gör en altan? Är det bättre för klimatet i växthuset att ha ett luftlager eller gjordes det för att ni bara ville ha ett trägolv, och då inte köpa lösa trallar?

Hur gör ni med vatten och jord som faller ner på golvet?
Ingrid på Västkusten
Japp - det är uppreglat. Själv önskade jag ett trägolv då jag skulle odla i krukor - ett snyggt ett. Vidare har vi en sluttningstomt och höjde upp grunden en hel del - p g a backe vart det en markant skillnad. OBS det är tryckimpregnerat jag har.

Vi tycker det är himla smart med en luftspalt faktiskt - frigoliten ligger ju udner - sedan en halvmeters 'luft(ett medelvärde - det är mer och mindre p g a lutningen om Du förstår vad jag menar).

Golvet är lagt med springor - dels emellan varje bräda, dels intill väggen, så jord som faller ner (vält kruka t ex), blad som faller etc, sopar jag ner på det djupaste stället, vatten på golvet torkar upp jättefort ! Jag kan spraya ner mycket ändå är det snabbt torrt. Är det mkt jord å blad plockar jag upp det givetvis men det finns alltid en liten rest som är så svår att få upp - den åker mellan springorna. Den late hemmastädarens ultimata lösning istället för att gömma smutsen under mattan LOL

Man kan säga att det inte vart planerat allt men vart betydligt smartare än vad jag ahde trott ;-)) och fungerar hemskt bra med.

Hälsar Ingrid
ThomasJ
Satt och gjorde en "ritning/skiss" hur jag tänkte göra min grund. Först hade jag tänkt använda gamla betonplator inne i huset, men ändrade mig på den punkten när jag läste om Ingrids trägolv. smile.gif Så nu kommer det bli ett sådant.

Bilden finns i mitt Fotoalbum, om någon är nyfiken att se och skall göra något liknande. (Måtten på reglar och trall kan vara "fel", kommer inte riktigt ihåg storlekarna i huvudet. huh.gif )

(Skall nog gräva ner någon drännering runt grunden så vattnet försvinner fortare. Finns inte på skissen).
Ingrid på Västkusten
Todeloo :-)
KUL! Fin skiss!
Vi gjorde lit ehögre upp - bara lite ur backen med cementstenarna och inget dränage - men det står ju på berg med grunden på plintarna ursprungligen :-)
Grunden vart ju otroligt mera jobb med än vad vi hade trott och för dem med platt mark och ingen fyrtioårig flerstammig thuja i vägen :-))
men - det är det värt! Människokroppen glömmer smärta fort fort :-))))

Glada hälsningar ifårn Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon