Hej
Jag har också kommit så långt med mitt växthus. Det är nu beställt och kommer under hösten.
Jag letade också info om olika grunder. Frågade försäljaren av växthuset bla.
Jag kommer att använda leca-block (15x19x59) i fyra lager, nedgrävda blir det ca 70 cm. Om man följer tabeller för mitt område skulle jag bli tvungen att gräva ner till ca 120cm för att komma från tjälen/markkylan. Men det är ett "tilltaget" mått, skall till en riktig vargavinter för att tjälen skall gå så långt mer. För att kompensera för det lägger jag ett lager markisolering (av typen frigolit eller lecakulor(model större)

) innanför den ram av leca som jag murat. Lägger sedan ett lager sättsand och använder betongplattor eller marksten. Tror det skall ge tillräcklig isolering.
För att öka isoleringen ännu mer kan man sätta dit markisoleringsbitar utmed leca-blocken också.
Leca-blocken är bränd lera, har en isolerande förmåga. Leran och framförallt luften som finns "inuti" blocken är isolerande.
Jag hoppas att detta kommer göra att jag inte kommer bli "skinnad" av elbolaget när jag kommer ha ca 7-10 grader i växthuset under vintern. Kommer även isolera med bubbelplast.
Lycka till med ditt byggande.