|
Vi har precis flyttat till hus och idag råkade jag gå lös lite bland fröerna i affären. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp odlingen av allt.
Jag köpte: Basilika, Oregano, Pepparmynta, Citronmeliss, Gräsklök, Dill, Persilja, Mangold, Plocksallat, Ruccola, Morot, Rädisa, Luktärt, Sockerärtor, Brytbönor (lila), Squash, Gul- och rödlök, Solros och krasse.
Tänkte också köpa lite tomatplantor.
Är en hyffsat erfaren balkonglådeodlare men detta är nytt. Så, är det någon som har några tips för hur jag skall lägga upp detta så vore det guld värt!
//Ylva
glömde skriva at jag bor i kungsbacka, zon 1, om det har någon betydelse.....
ingrid fuxwall
29-03-2008, 21:06
CITAT (ylvas @ 29-03-2008, 20:38)  Vi har precis flyttat till hus och idag råkade jag gå lös lite bland fröerna i affären. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp odlingen av allt.
Jag köpte: Basilika, Oregano, Pepparmynta, Citronmeliss, Gräsklök, Dill, Persilja, Mangold, Plocksallat, Ruccola, Morot, Rädisa, Luktärt, Sockerärtor, Brytbönor (lila), Squash, Gul- och rödlök, Solros och krasse.
Tänkte också köpa lite tomatplantor.
Är en hyffsat erfaren balkonglådeodlare men detta är nytt. Så, är det någon som har några tips för hur jag skall lägga upp detta så vore det guld värt! //Ylva Tycker att du per omgående sår; basilika, oregano, pepparmynta, citronmeliss, gräslök och persilja inne. Dill, mangold, salladena, morötter, rädisa, ärtor och böner sås direkt i landet senare. Även squash bör förgros inne men än har du gott om tid för det - min åsikt. Har aldrig sått gul eller röd lök så där kan jag inte ge dig några råd. Solros, luktärt och krasse brukar jag så i kruka men inte förrän i maj. ingrid
jannika
29-03-2008, 21:09
jag är själv rätt ny, men jag kan tipsa lite, tror jag... mynta (tror det gäller alla) sprider sig mycket och behöver ett avgränsat område, t.ex genom att skära av botten på en djup spann och gräva ner, så itne rötterna far iväg och tar över. solrosor förodlar jag, och har nu fått nys om att toarullar kan vara bra att använda då man slipper störa rötterna... men jag väntar mer info själv på det området.  Krasse och de flesta örter odlar jag inomhus i kruka och flyttar in och ut (och in och ut och in och ut...) hela sommaren.  jag vill ah till direkt tillgång till dem och kunna rädda de undan kyla och väta... sallad är kul! växer fort. det man ska tänka på är att inte så för sent, för fröna gror inte i för hög värme. med dessa klimatändringar så förodlar jag och ställer svalt. man vet aldrig när det blir läge att placera ut dem, och då vill ajg vara redo.  plocka blad ofta, så de inte går i blom, men du kan också låta ngn krona gå i blom och ta frö.  Bönor och squash ska jag också ge mig på. I fjor dog squash-blommorna i frosten, jag hade nog sått lite sent... Tomatplantor är kul, köper man färdiga är det lätt. jag ska till och odla från start, det är lite trixigt, särskilt om man läser "tomatsidan".  vi får väl se... lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2008, 21:54
Basilika kan sås i omgångar hela våren, mycket värmekrävande gillar inte temp under +15 funkar bäst i kruka inomhus, på altan el dyl.
Oregano kan förkultiveras nu inomhus för utplantering efter avhärdning när risken för frost är över. Brukar kunna självså sig rikligt i kryddlandet
Pepparmynta är troligtvis grönmynta äkta pepparmynta är steril och har inga frön, kan förkultiveras nu precis som oregano. Sprider sig likt kvickrot i kryddlandet.
Citronmeliss samma som oregano.
Gräslök förkultiveras nu inomhus. OBS! ljusgroende frön och det kommer ta några år innan man kan skörda från plantan.
Dill direktsådd ute då jorden reder sig
Persilja direktsådd ute säger jag varför krångla till det den gror utmärkt ifall man sår när jorden fått upp en temp på kanske +5-7C.
Mangold direktsådd när jorden fått en temp på runt +8-10C
Plocksallat direktsådd ute så snart jorden reder sig
Ruccola, Morot, Rädisa direktsådd ute då jorden reder sig.
Luktärt förkultivering inomhus nu i krukor alt kan man direktså ute i maj fast då får man vänta något längre på blomning
Sockerärtor direktsådd då jorden åtminstone har en temp på runt +5C
Brytbönor (lila) direktsådd då jorden har en temp på +15C
Squash förkultiveras med sådd runt maj, det är lagom så squash ca 4v innan utplantering. Det ska vara runt +12-15C i marken då squashen planteras ut. I södra och mellersta sverige brukar även direktsådd av squash funka utmärkt ifall man sår då jorden har en temp på runt +12-15C
Gul- och rödlök om det var frö så ska man vid förkultivering så fröerna ca 5-6v. innan utplantering och med tanke på att inte heller de tål minsta frost så får du vänta ett tag med dem. +Det brukar även lyckas att direktså lök i den milda zon du bor i och man kan då så när jorden fått en temp på runt +7C.
Solros brukar gå utmärkt att direktså då jorden reder sig
Krasse går utmärkt att direktså när jorden rett sig men man kan även förkultivera i kruka om man vill ha något tidigare blomning.
OBS! plantor man förkultiverar inomhus mår inte bra av frostnätter så sätt inte ut dem för tidigt + de behöver avhärdas innan man planterar ut dem.
 Tack för alla tips! Bör jag lägga upp planteringen i trädgårdslandet /landen på något särskilt sätt???
Åsa, mälardalen zon 2
30-03-2008, 16:19
Många brukar försöka göra upp någon slags växtföljd med tanke på att många grönsaker inte ska odlas på samma ställe år efter år, man brukar ofta gruppera växterna efter vilken växtfamilj de kommer ifrån ex. kål samlas på ett ställe, baljväxter som bönor och ärtor på annat ställe. Men det går även att odla huller om buller bara man ser till så man tänker på hur stora växterna blir så inte en växt kväver allt man planterat bredvid + man bör se till så inte stora växter skuggar lite mindre växter som vill ha sol.
Glömde skriva att ruccolan brukar gå upp i blom under sommaren då kan man riva upp den och ex. så en ny omgång sockerärt el. dyl. på platsen. Framåt sensommaren kan man så en ny omgång ruccola för höstskörd.
Tack Åsa! Super med massa tips!!
Frideborg
30-03-2008, 19:03
Hej! Har en odlingslott.köpt många böcker både om blommor och grönsaker. En bok jag kan varmt rek.är Lena Israelssons bok Köksträdgården.innehåller allt. Karin Berglunds bok Din trädgård är så mysig. Efter en stund kommer man på sig själv att man sitter och ler! När det gäller Squash så har iallafall jag gett upp att så dem inne. tycker att de blir så skrangliga o sköra. Jag sår dem direkt!Har odlingsväv över. det lyckas alltid. mvh Birgitta W
Tack  Ska nog ta o beställa den!
Själv tillämpar jag odling i rutor som "uppfanns" av Mel Bartholomew. Du kan läsa om metoden här: http://www.squarefootgardening.com/Föredrar du en mer sansat svensk version så låna boken "Så i ruta" av Karin Berglund på biblioteket. Jag uppskattar metoden för att man lättare kan odla den mängd man vill ha av varje sort och att man utnyttjar ytan effektivt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|